FOLLOW HIJABUL CREWZ

Sunday, 29 September 2013

[GEMPAR] Kewujudan Makhluk Bersayap Sebelum Jin & Manusia di Bumi?

Siapakah Al-Hin?

Baru-baru ini saya terbaca dalam 1 forum berkenaan dengan dialog seorang Ustaz dengan 1 makhluk yg tidak dapat dikenali dan di'scan' olehnya. Makhluk ini dipercayai hidup terlebih dahulu dari jin dan manusia. Dikhabarkan mereka ini wujud sekitar 4 juta tahun dahulu. Wallahua'lam. Persoalannya, siapakah mereka yang sebenarnya?


Ikuti dialog diantara Ustaz dengan Al-Hin ini.

Dua minggu yang lalu, saya didatangi sepasang suami isteri dan seorang anak lelaki di Pusat Rawatan. Pesakitnya adalah anak lelaki mereka.

Dari perbualan sebelum rawatan, si bapa menceritakan bahawa sudah banyak tempat sudah di kunjungi. Boleh dikatakan hampir setiap perawat yang muncul dalam Expose Mistik dan Rancangan Alam Ghaib sudah di bawa. Semuanya belum ditemui penawarnya.

Luahan tersebut membuatkan saya tersenyum. Lantas, saya katakan pada mereka sekeluarga bahawa mungkin 'masih belum ada rasi ubat' . Kalau dah jodoh ubat dengan penyakitnya, insyaallah, sembuh lah penyakitnya..

Simptom gangguan pada pesakit hanya berlaku pada malam hari iaitu ketika waktu bulan mengambang sahaja. Pada waktu tersebut, pesakit akan merenung bulan kemudian menangis. Begitulah yang berlaku setiap bulan..

Maka, saya ambil pendekatan segera dengan 'teknik scan' dan hampa kerana tidak dapat mengesan sebarang jenis gangguan pada lelaki tersebut.. Aiii...hairan sungguh.. lelaki tu nampak normal jer..

Lama saya dok termenung ketika berdepan dengan situasi tersebut, saya teringat pada Allahyarham Tok Ngah ketika berhadapan dengan kes yang hampir sama. Kata beliau, mungkin 'badan' tengah kotor. Akibatnya, konsentrasi tiada.. Kan sunat kalau bersih. Apatah lagi kalau harum semerbak...

Lalu, saya minta izin pada pesakit untuk berehat sebentar. Sebenarnya, saya ingin mandi kerana baru teringat, saya baru saja selesai mengelap kipas syiling sebaik sahaja keluarga pesakit tiba di Pusat Rawatan. Selepas mandi, saya pakai wangian agar diri harum semerbak..

Setelah itu saya ke ruang rawatan untuk menyambung tugas rawatan. Ketika duduk berhadapan pesakit, tiba-tiba...

Pesakit: "Ermm..wanginya... lama dah tak bau macam ni.. Kamu pakai minyak wangi apa ni..?"

Kelihatan suara pesakit berlainan. Maka saya yakin, ketika itu, pesakit sedang kerasukan.

Saya: "Minyak atar 1001 Malam. Tak pernah bau ker?"

Pesakit: "Pernah.. Tapi dah lama tak bau macam ni.. Masa kat Andalusia pernah la.. Harum betul baunya. Boleh bagi aku sikit? "

Saya: "Boleh.. Tapi kena kerjasama la.. Setakat minyak wangi, apalah sangat.."

Seraya itu dia tersenyum dengan kata-kata saya..

Pesakit: "Boleh..tapi aku tak suka orang belagak.. Kalau kamu boleh cakap dengan aku elok-elok, tanya lah apa kamu nak. Dengan nama Allah, aku tak akan tipu.".

Saya: "Ish...tak baik kamu main sumpah-sumpah macam tu.. Nanti makan sumpah baru tahu..Kamu ni Jin Islam ker?"

Pesakit: "Kenapa aku nak takut. Aku cakap jujur la ni.. Memang aku sembah Allah, tapi aku bukan Islam.."

Saya: "Hah...sembah Allah tapi bukan Islam..? Agama apa kamu ni?"

Pesakit: "Agama Monoteisme"

Saya: "Agama apa tu..?"

Pesakit: "Agama yang satu la.. Tuhan hanya satu yakni Allah...Tak sekolah ker?"

*Terkena jugak aku.

Saya: "Kamu jangan main-main pasal agama ni...!..Kang...."

*Masa tu tangan kanan dah diangkat..rasa nak lempang jer...

Pesakit: "Aku tak tipu lah...Aku bukan Jin, Syaitan atau Malaikat..Aku Poppy..Nama aku Mizari"

*Tangan saya tak jadi di angkat. Terasa hendak tahu pula apa cerita berikutnya..

Saya: "Poppy..? Makhluk apa tu..?"

Pesakit: "Wahai hamba Allah...banyak lagi rahsia Allah yang kamu belum tahu.. Bukan semua rahsia boleh dicapai dengan akal manusia.."

Saya: "Ceritakan...aku nak tahu.."

Pesakit: "Aku wujud sebelum kaum jin diciptakan lagi... Sebelum banyak puak kami di binasakan Allah kerana kesalahan kami sendiri.."

Kemudian dia menangis teresak-esak..

Pesakit: "Puak kami dah kurang dari 1000.. Mungkin kerana kesalahan yang kami lakukan, kami tidak diizinkan Allah untuk melahirkan zuriat kami.."..

Terduduk saya mendengar cerita si Mizari... Baru saya teringat akan sebuah buku yang dibaca karangan Isa Dawud.. Cerita yang diberitahu menepati penerangan yang diberitahu dalam buku tersebut..

Saya: " Kalau begitu, betul kah nama golongan kamu ini adalah Al-Hin?"

Seraya itu dia mengangguk..

Pesakit: "Al-Hin adalah nama makhluk.. Kami hidup berpuak-puak.. Aku dari puak Poppy..Ada lagi musuh puak aku iaitu Neondertal. Nama puak lain banyak, tapi aku dah lupa...."

Saya: " Apa yang puak kamu buat sampai Allah murka?"

Dia terdiam sejenak..

Pesakit: "Apa yang kamu tengok kemaksiatan dan kerosakan manusia hari ini, itulah yang kami buat dulu.. Tapi hari ini aku tengok, kerosakan manusia lagi hebat dari apa yang kami lakukan dulu..."

Saya: "Wahai makhluk Allah, aku tiada kuasa untuk lakukan apa pun pada kamu kecuali dengan izin Allah.. Tapi boleh aku tanya, kenapa aku tak dapat 'scan' kau tadi? Mana kau menyorok?"

Pesakit: "Aku tak pergi mana-mana. Memang dari tadi aku dalam badan ni. Jangan kau kecil hati pulak.. Setakat ini, dengan izin Allah, puak aku belum dapat di scan mana-mana perawat pun ketika mereka berubat. Mungkin kerana ada sebab yang kau dan aku sendiri belum tahu kecuali Allah..."

Saya: "Dah tu, sekarang ni kamu boleh bercakap dengan aku..macam mana pulak tu?"

Pesakit: "Itu kerana aku sendiri yang nak bercakap dengan kamu.. Bukan semua tau aku suka manusia...Aku nak duduk dengan kamu boleh? Kalau kamu izin kan la.."

Saya: "Tak payah la...aku selesa dengan sesama manusia.. kamu tak marah kan..?"

Pesakit: "Tak la..buat apa aku nak marah.. Kamu ada hak atas diri kamu.."

Saya: "Erm..boleh kamu bagi sebab..kenapa kamu duduk dengan budak ni?"

Pesakit: "Sebab dia kasi aku duduk dengan dia.."

Dari badan pesakit tersebut, Mizari menceritakan penemuannya dengan budak tersebut ketika dia berjumpa di sebuah pusat rekreasi di Selatan tanahair. Katanya lagi, budak tu tak takut dengan dia..

Cerita tersebut disahkan bapanya. Memang anaknya ada mengikuti kursus kadet di tempat tersebut..

Saya: "Wahai makhluk Allah, aku bukanlah dikalangan orang alim untuk mendakwah kamu. Tapi sudi tak kalau kau masuk Islam?"

Pesakit: "Maaf ya..Aku masih yakin dengan agama ku. La ikra hafiddin kan...?"

Saya: "Memang lah..tapi agama akhir zaman kan Islam..Kalau kamu menyembah Allah, kenapa tidak kamu ikuti agama akhir zaman ni..?Agama yang disuruh dan dijamin Allah..."

Pesakit: "Aku tahu...tapi aku bukan dari Jin dan Manusia.. Tiada satu pun nama kaum aku dalam Al-Quran..."

Lalu di bacakan ayat surah Adz-Dzariyaat:56

Maksudnya:
'Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.'

Pesakit: "Jadi, aku yakin dengan pegangan aku sekarang.. Aku tidak pernah menduakan Allah.."

*Tidak ada apa yang mampu saya katakan padanya. Kelu saya bila mendengar hujahnya..

Saya: "Kalau begitulah kata kamu, tiada apa yang mampu aku katakan lagi.. Tapi, dengan nama Allah, boleh tak kamu keluar dari badan anak ini? Kesian aku tengok mak bapak budak ni.. Kamu tak rasa kesian ker..?"

Pesakit: "Kesian jugak.. Banyak jugak la duit diorang habis pergi berubat.. Demi Allah, aku memang nak keluar, tapi, belum masanya lagi..."

Saya: "Dah tu, bila agak-agak kamu masa tu sampai..?"

Pesakit: "Sekarang..tapi dengan syarat.."

Saya: "Apa syaratnya? Kalau boleh mensyirikkan, aku tak nak la.."

Pesakit: "Aku nak salam kedua mak bapak budak ni..Aku nak mintak maaf sebab susahkan diorang. Lepas tu, aku nak kau doakan agar Allah pendekkan nyawa aku...boleh?"

Saya: "Syarat yang pertama tu insyaallah, boleh (kedua ibu bapa pesakit mengangguk sama).. Tapi, pelik la dengan syarat kedua tu..Kenapa?"

Pesakit: "Ada tak bapak budak ni cerita perangai pelik anak nya ni masa sakit tadi?"

Saya: "Yang mana? Yang suka tengok bulan mengambang tu ker?"

Pesakit: "Yelah...kamu tak nak tahu kenapa aku suka tengok bulan?"

Saya: "A'ah...kenapa?"

Pesakit: "Aku tengah kira umur aku la tu...Kiraan masa aku sama macam kalendar Islam.. Puak kami mana pakai Kalendar masihi..."

Saya: "Oooo..tapi kau tak jawab lagi soalan kedua tu.."

Pesakit: "Sabar lah..maksud aku, aku kira umur untuk tahu hayat aku.. Dah lama sangat aku hidup.. Sunyi betul hidup aku...Aku nak kamu doakan agar Allah pendekkan hidup aku sebab aku dah hidup lama sangat..."

Saya: "Ooo...macam tu..Berapa dah umur kamu?"

Pesakit: "Sikit jer...baru 4 juta 130 ribu tahun.."

Saya: "Mak aiiii...lama nya kau hidup.."

Pesakit: "Betul..sebab tu aku nak kau doakan aku.."

Saya: "Insyaallah, kalau itu yang kau nak...Tapi, aku nak tanya soalan terakhir ni..Boleh?"

Pesakit: "Tadi kata suruh aku keluar...? Ni makin banyak tanya pulak ni..Hah..apa dia?"

Saya: "Boleh tak aku tengok kamu...Rasa nak tengok jer diri kamu tu..."

Pesakit: "Boleh dengan izin Allah...kau baca Surah Al-Kautsar 1000 kali sebelum tidur...Mintak pada Allah nak tengok aku.. Bukan aku yang izin..Allah yang izin.. Sekarang, boleh aku keluar..?"

Saya: "Dipersilakan wahai hamba Allah..Moga kamu tergolong dalam orang-orang yang beriman.."

Sebelum dia keluar, dia mencium tangan kedua ibu bapa pesakit dan meminta maaf pada mereka.. Sekitar 5 minit selepas itu, pesakit tersedar.. Kelihatan penat dan lelah yang dialami akibat tenaga tubuh yang diguna oleh makhkluk lain..

Hanya sebagai syarat asas rawatan, saya bekalkan air dan limau rukyah untuk dibuat mandi dan minuman di rumah.. Pesakit pulang selepas itu.

3 hari kemudian, bapa pesakit menelefon saya dan mengatakan anaknya sihat sepenuhnya.. Dia mengajak saya ke jamuan doa selamat di rumahnya sebagai tanda kesyukuran dan nazar yang diniatkan..

Saya juga telah mengamalkan apa yang dikatakan oleh Mizari.. Alhamdulillah, saya dapat melihat parasnya..

Badannya berbulu putih, berwajah manusia yang tampan dan bersayap... Wallahu'alam.. Mungkin itu mainan mimpi....

Sekian..
Mungkinkah "angel" yg diimaginasikan oleh orang-orang barat adalah Al-Hin?

Seorang novelis iaitu Ramlee Awang Mursyid pernah menulis dalam sebuah novelnya iaitu "Trilogi Cinta Sang Ratu" tentang golongan Poppy ini. Adakah beliau pernah bertemu atau berinteraksi dengan Al-Hin?

Sehingga sekarang saya masih memikirkan tentang Al-Hin ini? Adakah mereka ini benar-benar wujud?

Artikel Tambahan--->

Apakah Itu Bangsa Polip? Adakah anda tahu berkenaan bangsa Al-Hin yang dikatakan wujud jutaan tahun sebelum kewujudan manusia? Jika ya, Bangsa Polip juga adalah sedemikian. Bangsa ini juga telah dikatakan muncul jutaan tahun sebelum bangsa manusia wujud di muka Bumi Allah ini. Bangsa Polip juga sama sebagaimana bangsa Al-Hin iaitu mereka bukanlah daripada kalangan bangsa jin, malaikat apatah lagi manusia. Mereka adalah suatu makhluk ciptaan Allah yang lain sebelum manusia di tempatkan di muka Bumi ini sebagai Khalifah.

Dikatakan rupa jasad Bangsa Polip adalah sama sepertimana manusia namun mereka mempunyai ciri khas di belakang badan mereka iaitu sepasang sayap untuk mereka berterbangan. Istilah zaman sekarang manusia bersayap disebut sebagai Pari-Pari. Namun ada juga yang berkata bahawa Bangsa Polip bersayap dan berkaki banyak namun bertubuh manusia. Perbezaannya hanyalah pada kewujudan sayap di belakang badan dan kakinya yang banyak berbanding manusia. Wallahualam.


Malahan terdapat pendapat mengatakan bahawa Bangsa Polip ini diciptakan terlebih dahulu daripada bangsa jin. Merekalah Khalifah di muka Bumi sebelum bangsa mereka dihapuskan akibat kemaksiatan mereka pada Allah. Namun demikian, terdapat pula hujah yang bertentangan yang berpendapat bahawa Bangsa Polip ini telah musnah akibat peperangan mereka dengan bangsa manusia. Dalam erti kata lain bangsa manusia dan bangsa polip pernah berinteraksi antara satu sama lain. Wallahualam.

Daripada sebuah hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Muslim. Antara 10 perkara di bawah, mana satu daripadanya boleh datang terlebih dahulu atau kemudian. Maknanya tanda² kiamat ini tidaklah datang menuruti turutan.

Daripada Abu Tufail bin Usaid Al-Ghiffari, beliau berkata; "Telah datang Rasulullah S.A.W sewaktu kami tengah sibuk membincangkan masalah hari kiamat.

Baginda berkata; "Apa yang sedang kamu bincangkan ini?"

Kami menjawab; "Kami tengah membincangkan hari kiamat."

Baginda berkata; "Oh, kiamat itu belum terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda."

1. Datang asap yang membuatkan kabut seluruh dunia.
2. Datang Dajjal.
3. Keluar binatang.
4. Matahari terbit dari tempat terbenamnya.
5. turun Al-Masih Isa bin Maryam
6. Keluar Yakjuj dan Makjuj.
7. terjadi gerhana di tiga tempat iaitu di sebelah timur.
8. gerhana di belahan bumi sebelah barat.
9. gerhana di jazirah Arab.
10. Keluar api dari bawah tanah Eden yang akan menghalau manusia ke tempat perkumpulan mereka.
[Riwayat Muslim]

Kita fokuskan sahaja salah satu daripada tanda² kiamat itu seperti yang di bawah ini:

KELUARNYA BINATANG MELATA DARI BUMI
"Dan apabila perkataan telah jatuh ke atas mereka, Kami keluarkan binatang sejenis melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami." [Al Naml;82-]

Daripada Abdullah bin Amr,bahawa Rasulullah bersabda; "Sesungguhnya tanda yang mula-mula muncul adalah matahari terbit dari barat dan keluar binatang kepada manusia pada waktu Dhuha. Yang mana sahaja pun yang terlebih dahulu muncul di antara keduanya, yang satu lagi akan segera menyusul."

Ketika keluarnya binatang itu nanti, dia akan bercakap dengan manusia.

Al Suddi berkata; "Binatang itu nanti akan bercakap kepada seluruh manusia menerangkan bahawa agama-agama selain Islam tidak benar dan tidak diterima Allah. Ada yang mengatakan binatang itu akan bercakap kepada manusia menerangkan jahatnya kelakuan mereka. Ata' Al Khurasaniy berkata; "Binatang itu akan mengatakan pada manusia dengan kata2; "Sesungguhnya manusia tidak percaya bahawa kami akan didatangi menjelang terjadinya kiamat."

Al-Qurthubi berkata; "Binatang itu akan berkata, "Dahulu orang tidak percaya dengan kedatangan kami." Ada banyak riwayat tentang sifat dan ciri binatang itu. Ada yg mengatakan panjangnya 60 hasta. Ibnu Juraij berkata; "Binatang itu kepalanya seperti lembu, matanya seperti khinzir, telinganya seperti gajah, tanduknya seperti tanduk rusa, leher seperti burung unta, dadanya seperti dada singa, warna seperti harimau, rusuknya seperti kucing, ekor seperti kibas dan tinggi seperti unta."

Apapun, cerita² itu tidak mudah diterima akal. Saya juga menyarankan agar tidak terlalu mempercayainya kerana tidak dijumpai dalam hadis mutawatir mengenai ciri² haiwan melata yang seperti itu.

Membaca perkara ini membuatkan saya teringat akan satu kajian daripada penulis Mesir iaitu Muhammad Isa Dawud mengenai 'Penghuni Bumi Sebelum Manusia'. Mereka mengatakan bahawa Allah S.W.T menciptakan 18 umat yang berbeza-beza di muka bumi ini sebelum Adam A.S. Di antara mereka ada yang memiliki sayap dan suaranya gemerincing. Ada yang memanggil mereka bangsa Polip. Ada yg bertubuh seperti singa dan berkepala seperti burung, memiliki rambut dan ekor serta suaranya bergema. Ada yang memiliki dua wajah dan memiliki banyak kaki. Ada yang memiliki tangan dan kaki seperti manusia dan suara jeritan mereka seperti bangau. Dikatakan bahawa umat-umat ini melahirkan keturunan sehingga menjadi 120 umat. Apapun kita sendiri tidak tahu setakat manakah kebenarannya. Sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan makhluk yang lebih utama, lebih baik dan indah iaitu manusia sehingga diarahkan golongan malaikat dan iblis tunduk kepadanya. Wallahualam..

Dalam Al-Quran hanya menerangkan ciri² binatang yang keluar itu nanti tahu berkata² dengan manusia. Selebih itu, semuanya merupakan Amrun Ghaibiah (perkara ghaib).

Maka apakah maksud binatang melata yang akan keluar pada akhir zaman ini nanti merupakan bangsa² makhluk berakal yang pernah Allah ciptakan sebelum kejadian manusia diciptakan di muka Bumi seperti Bangsa Al-Hin dan Bangsa Polip?


Namun yang demikian sesungguhnya masih belum ada bukti kukuh yang mampu menunjukkan bahawa kebenaran kewujudan makhluk² yang kita bincangkan ini. Apakah mereka benar² wujud atau hanya sebuah lagi mitos yang diciptakan untuk tujuan tertentu. Apatah lagi hadis di atas menyebutkan bahawa makhluk yang mampu berkata² dengan manusia itu kelak adalah binatang. Maka amat sukar untuk ditentukan kewujudan makhluk² ini sepertimana yang sedang kita bincangkan. Sesungguhnya berpegang teguhlah pada Alquran dan Hadis Rasulullah untuk keselamatan dunia dan akhirat. Maka ambil ringanlah terhadap perkara yang tidak disebutkan dalam Alquran dan Hadis. Wallahualam.

174 comments:

  1. 1."Pesakit: " Memang aku sembah Allah, tapi aku bukan Islam.."

    islam means submission to the will of god. kalau dia bukan islam, apa dia pulak? minta pencerahan.

    2.'Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.'

    mengapa dia sembah allah walaupun nama bangsa dia tak disebut dlm quran?
    minta pencerahan jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1- Dalam sejarah ketamadunan dunia sendiri anda akan dapati beberapa ajaran agama yang meneymbah Tuhan Yang Esa di pelbagai pelusuk dunia seperti Zoroester, monotheism Kerajaan Mesir Purba, dalam falsafah Yunani, Greek, Cina mahupun dilihat dalam beberapa transkrip kuno Hindu dan Buddha. Namun, sayang penganutnya telah menyelewengkannya lantas lenyap ditelan zaman.

      2- Sebab dia makhluk Allah!

      Delete
    2. 1) Shahadah tak lengkap kalau tak bersaksi yang Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.. mungkin sebab dia diwujudkan sebelum manusia diciptakan dia rasa dia tidak tertakluk kepada tuntutan persaksian tu x? Wallahualam.

      Delete
    3. Sebelum JIN adalah Malaikat, stelah malaikat dan jin adalah adam, manuisa, jadi dari segi silsilah keturunan, kejadian, dia adalah Maliakat (Bidadari,Widodari) yang tidak taat, maka dijadikan JIN,, setelah JIN mka dia TAAT, namun sudah turun Derajatnya, tapi dia adalah JIN yang TAAT yang akhirnya menangis kalau Mengingat Ke-LAKU-an yang dahulu kala, bebal terhadap Allah,
      Pada dasarnya Semua Ciptaan Allah itu Baik dan benar maka Jika tidak baik dan Benar itu bukan Hambaku, Pengikutku,

      1. Segala puji bagi Allah Pencipta langit dan bumi, Yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan (untuk mengurus berbagai macam urusan) yang mempunyai sayap, masing-masing (ada yang) dua, tiga dan empat. Allah menambahkan pada ciptaan-Nya apa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Faathir:1)
      jadi sebelum JIN adalah MALAIKAT, Malaikat SALAH jadi JIN, JIN SALAH JADI IBLIS.... nah Manusia itu Sempurna karena Ada Mlaikat 4, sebagai pemberi Wahyu..atau sebagai penuntun kepada Khaliqnya..

      Delete
    4. itulah maka Allah mengatakan bahwa Jiwa-jiwa(adalah Sifat Halus yang setingkat Malaikat) manusia yang tidak tenang, alias jiwa-jiwa yg tidak berguna sama seperti si HIN ini maka Rasuulullah Sallahu alaihi wasalam mengajarkan dan menyerukan kepada JIWA-JIWA yang tenag agar Sembahlah DIA (ALLAH) Tuhan Sekalian ALAM ini melalui sareat tarekat hakikat maripat, lengkap dengan Sunnah(Hukum-Hukum) yg telah ditetapkan,,,makanya manusia Bisa memiliki ILMU PINJAMAN dari ALLAH mengalahkan JIN FASIK sebab Awal kejadian manusia itu juga awal Terciptanya IBLIS,,,,JIN FASIK, Bukan MALAIKAT,
      Dalam bahawa Sisni Jawa Malaikat itu disebut PERI, Widaodari, atau katanya Bidadari, maka adany adam karena adanya PERIYAYI, (RASUL-RASUL) nah rasul in Bukan GOlongan manusia biasa namun golongan manusia PERIYAYI, NINGRAT, yang Berhati EMAS, dan Berbudi Pekerti Luhur, Dan Beraklhaqul qarimah, bukan sepreti Ningrat atau keturunan RAJA yang Bukan Keturunan RAJA maksudnya Raja yg diangkat oleh manusia, sebagai RAJA DUNIA saja untuk keperluan HIDUP BErbangsa dan bernegara, Namun Golongan Ningrat yang , Satu ini adlah Ningrat yang diberikan Oleh ALLAH KEpada DATU Keuturunan seperti Ibrahiem, Musa, ISA, Muhammad, mereka menjadi RAJA DUNIA dengan Aqhlaqul QARIMAH,,,,,maka disennagi JIN, disenangi Malaikat bahkan ada kalimat Salamunqaumirobbirahiem.. dari TUHANNYA, demikianlah Sngkan PAran Ing Dumadi itu Selalu berada Maklukh yang berakal yaitu Manusia...

      Delete
    5. dan itu sebenanrnya bukan AL-HIN, A-HIN, tapi AL-JIN, berhubung JIn ini gak pernah Belajar atau sinau agama allah maka ayat yg didengar sudah PUTUS, alias jin ini BENTO, aatu BUNTU, maka Perlu Seseorang sebagai Kafilah di Bumi untuk Mengembalikan dia kejalan yang lurus dengan meng-SYAHADAT-kan dia maka itulah Rasul-rasul Yang SHOLEH-SJOLEHA, dari golongan Manusia, Adam, Muhammad, atau ummat muhammad..yang menjadilkan Rahmatin Lil Alaminin, dan risalah ini sudah dicerikan opada risalah Nabi Sulaiman... yaitu Manusia lebih tinggi derjatnya dari malaikan dan JIN selama manusia itu TATA dan Berbakti kepada Tuhannya yaitu ALLAH SWT...dengan tidak menduakan TUHAN, atau menyekutukan ALLAH dengan Tuhan yang Lain, walaupun Tuhan ISA...sebab ISA itu adalah NABI ALLAH..Dari golongan ANak cucu ADAM, manusia....

      Delete
    6. Akhirulkalamullah ayat aljin dibawah ini sebagai referenasi Ummat Muhammad agar bisa membedakan mana HAQ mana Batrhil, mana Ilmu JIN FASIK mana ILMU TUHAN (ALLAH) yg kedua Ilmu itu sumbernya SATU yaitu aLLAH SEMATA karena Malaikat, jin dan manusia dan Iblis, itu hasil Karya ALLAH namun dibri ujian bagi mahkluk itu dengan PERINTAH DAN LARANGAN,
      Sebagai Tambahan pada saat membaca Kalamullah maka didahului oleh Audzubillahiminasytonirojiem, ini memutuskan pendegaran JIN untuk menjadi FITNAH, HASUT, yang seakan-akan JIN itu Lebih Tahu dari MUHAMMAD, atau dari Manusia, tentang TUHANNYA, inilah yang banyak menjatuhkan manusia sehingga terjadi beraenka ragamAGAMA, keyakinan, kepercayaan, maka Isnya Allah Ummat Muhammad adalah Ummat terbaik Kedus setelah Bani Israil Beat sama halnya dengan A-HIN, AL-JIN ini, hanya saja JIN tidak
      melakukan Hal yang SALAH, hany Munkar saja, belum Murtad, maka manusia disebut MURTAD karena sudah dipenjamkal AKAL Kok gak Bisa menggunakan AKALNYA denga memabaca(Iqro) petunjuk dalam Alquranulhakiem..Amin
      1. Katakanlah (hai Muhammad): "Telah diwahyukan kepadamu bahwasanya: telah mendengarkan sekumpulan jin (akan Al Quran), lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengarkan Al Quran yang menakjubkan,

      Delete
    7. bahasan sangat bagus Insya Allah Yang Ghaib-ghaib (Hijab) itu akan segera sinyatakan oleh Allah karena ini adalah JAMAN AKHIR dari Peradaban seluruh mahkluk ciptaan Allah maka dikatakan KIAMAT QUBRO adalah Akhir cerita dari Seluruh Mahkluk yang diciptakan oleh allah dalam hal Melakukan perjalanan, kafhilan di alam maya pada ini...dan kembalilah mereka itu kepada khaliqnya masing-masing, seuai dengan ILMU Amal jarihnya yang dilakukannya tiap diri, dan sesuai dengan ILMU yang bermanfaat(Kisah Para Rasul, NABI-NABI) dan Anak cucu yang Sholeh dari ketrunan manusia itu sendiri, yg selalu dan senantiasa mendokan Ibu Bapknya, kakenya neneknya, yang telah inalilahiwainailaihi rojiun...dialam Penantian Alam Kubur...

      Delete
    8. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

      Delete
    9. kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
      dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
      berikan 4 angka alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
      dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
      ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
      allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
      kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
      sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no (((0823 1366 9888))) Atau insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
      juta, wassalam.


      dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....




      Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


      1"Dikejar-kejar hutang

      2"Selaluh kalah dalam bermain togel

      3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


      4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


      5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
      tapi tidak ada satupun yang berhasil..



      KLIK DISINI 4d 5d 6d





      Solusi yang tepat jangan anda putus asah.... AKI ALIH akan membantu
      anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
      butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
      100% jebol
      Apabila ada waktu
      silahkan Hub: AKI ALIH: (((0823 1366 9888)))


      angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/


      angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/


      angka GHOIB; malaysia


      angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/


      angka GHOIB; lao




      Delete
  2. ala budak kampong mmg susah nak faham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. o hang paham la, dgn segala hormatnya sila perjelaskan! adakah pertanyaan menjadi kesalahan? budak kampong kena belajar dari city boy la yg semuanya cerdik2.

      Delete
    2. Sy mmg bdk kg dan sy sntiasa ingin blajar dr org bndar yg berilmu...

      Delete
  3. kita perlu berhati2 apabila berinteraksi dengan makhluk Ghaib..lagi2 Jin..kerana mereka suka sangat memperdayakan manusia..so cerita makhluk Al-Hin ini juga tiada bukti yang kukuh bahawa mereka wujud so hati hati lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, perlu berhati2. Ambil ibrah dan banyakkan mengkaji. Wallahualam.

      Delete
    2. memang x wujud pun...ustaz tu je yang poyo...ilmu scan x tinggi...padehal tu semua permainan jin...siannya, dia percaya apa yang jin tu cakap wakakaka

      Delete
    3. Allah maha berkuasa tiada yg mustahil bgNya.. sekiranya Dia kata jadi maka jadilah,, tidak mustahil sblm terciptanya manusia dan jin ade makhluk lain yg menghuni bumi.. Wallahualam..

      Delete
    4. Jin x main nama allah atau bersumpah dgn nama allah bahkan gentar mendngarnya
      manusia ja kacau kpala sikit main2 nama tuhan

      Delete
  4. mungkinkah makhluk Al-Hin ini dicipta tetapi tidak tertakhluk kepada agama kerana tiada rasul dan nabi??

    'Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku'.. tetapi manusia dan jin wajib mempercayai agama ISLAM dan menyembah Allah S.W.T. kerana manusia menjadi khalifah.

    lagipun orang2 bersayap ni byk dipopularkan oleh BARAT/GREEK. takut umat islam terkeliru. dan ianya tidak mendatangkan faedah kpd umat islam. setahu kita hanya MALAIKAT sahaja yang makhluk ghaib yang bersayap.

    Apapun Allah S.W.T maha kaya lagi maha mengetahui... x tercapai akal manusia untuk memikirkan semua ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wallahualam. Ilmu Allah itu luas. Jika kita mengaji aqidah makhluk2 begini termasuk dalam perkara mumkinat. Harus bagi Allah menjadikannya. Tidak mustahil.

      Delete
    2. mereka pun ada syariat mereka sendiri.. dan tak mustahil mereka juga ada utusan utusan dari Allah untuk mengingatkan mereka..

      Delete
    3. Hati-hati. Utusan Allah iaitu para nabi & rasul mengikut ulama' hanya dalam kalangan manusia sahaja. Boleh jatuh kafir bagi orang yang beri'tiqad sedemikian. Wallahualam.

      Delete
    4. hanya Nabi dari kalangan manusia.. sila kaji AlQuran.. kalau malaikat hidup di bumi maka Allah akan turunkan utusan dari kalangan malaikat.. sila cari dalam AlQuran..

      Delete
    5. Tunjukkan ayat mana. Maaf, tapi ini termasuk dalam bab aqidah. Hati-hati. Mohon rujuk alim ulama'. Yang adanya dalam qur'an adalah menyatakan setiap kaum manusia ini bagi mereka telah diutuskan rasul-rasul kepada mereka.

      Tak termasuk makhluk lain. Wallahualam.

      Delete
    6. saya pernah terbaca dalambuku al-hidayah satu ketika dahulu tentang rmakhluk sebelum manusia dan jin ni.. terfikif dan terfikir tapi tak ambil pusing.. saya pernah mengalami kerasukan separa sedar.. tahu ada tapi tak dapat nak mengagak apakah yang menghuni tubuh saya.. dikatakan sudah lama berada di dalam tubuh..ingatkan dah sihat...tp bila tension jadi balik..berjalan seperti orang tua... lagak gaya seperti hendak silat.. tp tak mahu cakap..pernah bermimpi tentang surah al-kauthar ni...n pernah ada nampak saya seperti perempuan tua berambut panjang putih.. waAllahu'alam.. boleh terangkan situasi saya?

      Delete
    7. Wallahualam. Sila rujuk kepada yang ahlinya. Saya cadang ke Darul Syifa' pimpinan Tuan Guru Dr Haron Din. InsyaAllah.

      Delete
  5. jin dan syaitan juga suka menyamar, berhati-hatilah takut menyesatkan.

    ReplyDelete
  6. dlm quran sebut manusia dan jin je..takde sebut pon pasal al hin ni..mungkin tipudaya syaitan je..toksah caya la

    ReplyDelete
    Replies
    1. slm bro,
      semua ini terkandung dialam ilmu yg setitik allah hamparkan kepada kita semua para hambanya jin an manusia....
      lagi tujuh lautan ilmunya tak tertanggung kita untuk mencerna.

      aku yg menumpang lalu.

      Delete
    2. Waalaikumussalam, bro. Betul. Ilmu Allah itu tiada had. Jika nak dibandingkan dengan kita teramat2 kecil.

      Delete
  7. Salam,semua perkara x mustahil untuk Allah adakan..namun ada 1 perkara yg kita perlu tau tentang iblis..iblis ni wali pun dia boleh tipu sebab iblis ada kelebihan kurnia dr Allah sedang kita Allah suruh meminta pertolongan dr Allah untuk dapat lepas dr tipu daya iblis..ada 1 kesah iblis dulu pernah nak tipu sorang wali dgn membawa hujah yg paling "konkrit" yg penipu2 lain x pernah berhujah sekonkrit ini..dia datang bersembang2 tentang Allah..dlm bersembang tiba2 dia nangis..wali tanya "knp nangis?"iblis jwb "aku terkenang saat2 "bersama" Allah dulu"..wali ckp balik kat dia "kalo begitu alangkah bagusnya kalo ko sujud kat Adam a.s dulu?"..iblis jwb "masakan kita mahu/boleh sujud kepada selain dr Allah Taala,bukankah kamu lebih arif dlm hal ni??"wali itu x boleh tido memikirkan jwpn iblis..lalu muncul 1 suara berkata.."iblis berbohong padamu,masakan dia boleh tak mau sujud pada Adam a.s bila ianya ALLAH YG SURUH??"..wali itu tenang kembali dan bersyukur..
    -Allah telah suruh kita seluruh manusia hidup dgn ketauhidan sebenar terhadap Allah dgn contohan nabi saw/quran dan sunnah..kalo kita x dapat ikut ianya hanya atas kelemahan kita sendiri sebagai makhluk yg hari2 buat silap,x perlu bagi alasan yg "konkrit" mcm iblis..ianya x membantu bahkan dikhuatiri ianya hanya menambah ketebalan hijab..sama2 doa untuk sama2 insyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab itu kita kena mengaji ilmu aqidah. Pentingnya ilmu aqidah agar menjadi benteng kepada kita dalam membezakan yang haq dan batil.

      Kita perlu tahu, makhluk sebegini adalah perkara yang mumkinat, iaitu yang harus untuk Allah buat. Rujuk alim ulama, tok2 guru ya. Mengaji sifat 20. InsyaAllah, dalam sesuatu perbahasan ilmu itu kita tahu mana hadnya.

      Delete
    2. salam..nak kena mengaji sifat 2o kat belah ulamak umno ke kat belah ulamak pas?jgn marah gurau hehe..insyaAllah..sekadar berkongsi,jika x betul jgn hiraukan..salam.

      Delete
    3. Wasalam. Hehe. Boleh tunjukkan mana ulama' umno yang layak mengajar sifat 20 ini? Gurau je. :D

      Delete
    4. Astagfirullahalazim kasarnye gurau hehe

      Delete
    5. Hikmah itu meliputi kasar dan lembut. ;)

      Delete
    6. Jawapan politik tu hehe,salam...

      Delete
    7. dah soalan nya pon politik... hehehe

      Delete
  8. hasil bacaan saya..tulisan ini secara halus lebih nak menjurus pemikiran kita mempercayai makluk2 ciptaan barat, mitos greek dan makluk pujaan zaman firaun...makluk manusia bersayap..kepala burung badan singa..dan pelbagai makluk yang menjurus kepada makluk kepercayaan kaum kafir...berhati2 dalam membaca tulisan sebegini...entah ya atau tidak dan xtahu dari mana sumber tulisan ini...al quran tak pernah menceritakan..malahan nabi muhamad saw yang dibawa lihat pelbagai pekara muali langit 1-7 pun tak bercerita pasal al hin ini....so...saya hanya membacanya sekadar hiburan dan maklumat sahaja...mempercayainya?.... tidak, sebab tak dak bukti kukuh..tak payah nak pikir sesuatu yng luar skop pemikiran seorang manusia...sesungguhnya rahsia itu milik Allah....., agak kelakar bunyinya kaum poppy ni dicipta dulu dari jin dan manusia..kikikiki..mengarut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yang kelakarnya? apa yang mengarutnya? apa yang kita tau tidakpun lebih dari setitis air di lautan.. Rasullullah pun ada bagitau ada makhluk lain selain dari manusia yang mana makhluk tu taktau pun manusia ni wujud.. jadi apa yang pelik..

      Delete
    2. Ilmu Allah ini Maha Luas. Sedangkan ilmu yang nabi izinkan sampai kepada umatnya pun ada hadnya apatah lagi Ilmu Allah swt.

      Delete
    3. dah tk percaye tu,tk payah la nk mngutuk.. manusia2..

      Delete
  9. seluruh cakerawala skang pun kita x termampu nk kaji..apa2 pun x mustahil ada mahkluk begitu sblum manusia..malaikat juga pernah berkata tika mana Allah menghendaki malaikt sujud (hormat)pd Adam A.S. adkah mrk juga akn menumphkn drah dn berbuat keroskn atas muka bumi?bermakna malaikt juga tlh menyaksikn adnya 'mahkluk tertentu' ats muka bumi..namun pengetahuan Allah lebih luas..alangkh seronok kalo kita dpt kaji dn ada fakta yg jelas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, ini adalah hujah yang digunakan oleh segelintir Ulama' untuk menunjukkan adanya kewujudan makhluk Allah di muka bumi sebelum terciptanya Adam as.

      Delete
  10. slm,mari berkongsi2 insyaAllah..
    Pengajaran bermakna dlm hal perintah sujud pada nabi Adam a.s ialah Allah Taala la 1-1 nya kuasa yg maha hebat yg boleh perintahkan kepada semua perkara,termasuk perkara yg "maha janggal" yg tiada 1 pun selain Allah yg boleh/mampu/terdaya untuk perintahkan kepada sesiapa..dan siapa ikut dia berjaya insyaAllah..
    Mari lihat ni:-
    -Jika kawan kamu suruh kamu sujud pada makhluk,jika kamu ikut ckp dia,yg ikut binasa yg suruh pun binasa insyaAllah..
    -jika kawan kamu suruh kamu sembelih anak kamu dan kamu ikut ckp dia,yg ikut binasa yg suruh pun binasa insyaAllah..
    Dan kamu lihat ni pula:-
    -tapi bila Allah suruh seluruh malaikat sujud pada adam a.s,yg ikut berjaya yg x ikut binasa..
    -tapi bila Allah suruh nabi ibrahim a.s sembelih anaknya dan nabi ibrahim a.s ikut..dia berjaya..
    ..bila Allah suruh sesuatu tapi kita x dapat/mampu/berjaya ikut, x perlu lah berhujah mcm iblis,kalo x dapat ikut mengaku salah/lemah/hina dan mintak ampun jela..tu je la yg kita mampu buat jika "terlanjur"..dan perintah Allah itu pula lebih tggi dari "logik" sebab "logik" pun x boleh bagi mudarat dan munafaat kat Allah,kita manusia bersifat amat lemah/hari2 buat silap,dan kita jyga selalu meyakini "logik" bila berhadapan dgn perintah Allah tol x..?
    -ketika nabi ibrahim diperintahkan sembelih anaknya, ketika itu iblis menasehatkan nabi ibrahim jgn sembelih..adakah iblis dah buat perkara "logik" pada ketika tu?bukankah jika kita tak ikut ape yg Allah suruh,kita lah yg berada dlm keadaan x "logik" tol x..?
    -Allah suruh ikut quran dan sunnah nabi saw jika ingin membangunkan ketauhidan ini,tapi kita pilih untuk meyakini "logik" tol x?
    "terlanjur" ada dua jenis..jika "terlanjur" berdosa selain syirik,ianya masih dlm ketauhidan juga InsyaAllah..tapi kalo "terlanjur" syirik ianya dah luar dr tauhid..jadi sama2la kita doa untuk sama2 semoga kita semua sama2 tergolong dlm glngan yg sentiasa dlm perlindungan/kaseh syg /ampunan Allah insyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas perkongsian. Saya setuju dengan pandangan saudara. Ilmu Allah swt bukan diukur pada logiknya akal manusia yang termat terhda ini. Wallahualam.

      Delete
    2. Sama2,ukur pakai undi boleh kot hehe

      Delete
    3. Lupe taruk tanda soal..sama2, ukur pakai undi boleh kot?

      Delete
    4. salam..yg sebenarnya aku kongsi2 cerita kebesaran Allah Taala bukan pasal nak ukur Allah pakai logik..siapalah aku yg hina dan tiada apa ini ingin mengukur Allah Taala..yg aku nak sampaikan ialah sama2lah kita cuba ikut ape yg Allah suruh insyaAllah..jgnlah kamu sensitip sangat,aku x sentuh parti politik yg kamu puja tu pun..apetah parti 1 lagi yg kamu benci tu..
      soalan aku untuk kamu kat atas tu aku x tau la ape jwpn kamu..
      adakah singh oku dan manusia2 semua tu tau "ukur" Allah kah sebab tu kamu serah agama Allah kat mereka 5 tahun sekali?..
      kamu x yah la susah2 jawab..kamu org yg mulia xkan kamu pernah buat silap..
      salam n walahuaklam,sama2 doa untuk sama2 insyaAllah..(Jgn dihirau komen2 aku ye hehe)

      Delete
    5. salam,
      Mari berkongsi2 jika sudi insyaAllah..maaf panjang sikit tapi insyaAllah sangat bermakna..
      Kalimah lailahaillallah(tauhid) itu saja lebih berharga dari dunia dan seisinya,tiada manusia yg dapat sangkal tentang hal ini..maknanya kalo di fikir2 dgn rasa rendah diri lagi hina ni kalo seseorg nak dapat tauhid memang kena/terpaksa "beli" dgn harga negara kan?atau harga bumi?atau lebih dari itu?sebab kalimah tauhid itu saja lebih berharga dr dunia dan seisinya tu tol x?..harga negara pun masih x boleh beli tu tol x? kalo di ikut2 la..jadinya ape akan jadi jika kita meninggalkan sedikit demi sedikit(moga2 Allah tlg)perkara2 yg menyalahi tauhid dlm usaha nak betulkan ketauhidan?kita akan rugi ke kalo meninggalkannya?insyaAllah Allah akan buat kita berjaya walau org lain xda yg mahu ikut pun..
      aku mendoakan(semoga kamu pun doakan aku juga) semoga kamu/aku/kita sekeluarga semua sama2 diberi kekuatan untuk berlepas diri dari "menyandarkan" Allah kepada yg "lain" ketika dalam usaha nak betulkan ketauhidan diri/keluarga dan disamping dapat dakwah keatasnya kepada sedara mara yg lain insyaAllah..
      maaf jika kamu/dan yg lain2 ada yg tersinggung dgn perkongsian2 ini,maaf sekali lagi..
      dan jika perkongsian yg sedikit ini (pada masa ni dan akan dtg insyaAllah)x benar/palsu/tipu atau tersasar pada pandangan kamu/yg lain2,anggap sajalah ianya mcm "hiburan" dan "angin lalu" je ok..
      Bukan apa..cuba renung2kan alangkah rugi jika kita fikir kejayaan agama itu ialah bila parti berjenama agama telah menang dapat kuasa demokrasi sedang ada nabi Allah yg langsung" x berjaya tegakkan tauhid dibumi walau dah berdakwah hampir 1ooo tahun(dgn menggunakan jalan yg benar lagi tu),jadinya makna "berjaya" itu sebenar2nya bukanlah terletak pada "hasil" insyaAllah..tapi terletak pada sejauh manakah kita dapat ikut cara yg Allah nak insyaAllah..
      Lihat ni:-
      Adakah nabi Allah yg x berjaya setelah sekian lama berdakwah tu tukar cara dakwah selepas sekian lama x berjaya?seperti berlawak terbahak2 kat masjid contohnya?melibatkan diri dgn sistem negara yg bukan tauhid contohnya dgn niat nak berdakwah?
      lagi 1 mari lihat ni:-
      adakah Allah x tau yg firaun xkan beriman?Allah tau kan? tapi kenapa Allah tetap suruh nabi musa pergi jumpa firaun dakwah dgn cakap baik2?maknanya kerja dakwah ni bukan untuk firaun tapi untuk Allah..
      kita berdakwah bukan untuk sukakan diri sendiri dan sukakan manusia tapi nak sukakan Allah,jadi jgnlah kita jadi "hamba" yg pandai2 sampai terjun dlm lobang najis dgn niat nak dapatkan kuasa dulu kat dlm lobang najis tu..xda kena mengena pun,renung2kan lah..salam n walahuaklam..maaf lari tajuk hehe

      Delete
    6. Sememangnya demokrasi bukan lah dari Islam akan tetapi seperti mana yang pernah ditegaskan oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi bahawasanya kita bukanlah beriman dengan sistem ini akan tetapi inilah cara yang terbaik berbanding cara lain seperti revolusi dan tindakan ketenteraan bagi menegakkan sistem pemerintahan yang memelihara dan mendokong islam sendiri.Saya paparkan sendiri kata-katanya yang cukup tegas dan mapan untuk sama -sama kita fahami;

      "DENGAN SYARAT HANYA MENGAMBILNYA SEBAGAI ALAT, TANPA REDHA DENGAN SISTEM INI, DAN SENTIASA BERUSAHA AGAR DAPAT MENGUASAI SUASANA PARLIMEN AGAR TIDAK MENAFIKAN HAK PERUNDANGAN MILIK ALLAH". (Min Fiqh Ad-Dawlah Fil Islam, Al-Qaradhawi)

      Dalam kitab “Fiqh Awlawiyyat fi Dhaw Al-Quran wa AS-Sunnah” ada menegaskan kepentingan untuk memahami Maqasid berbanding hanya terikat dan memegang buta kepada nas zohir.

      Lalu dalam hal ini maksud pilihanraya yang utama adalah proses melantik pimpinan yang diyakini rakyat. Sikap Islam dalam hal ini adalah jelas menerima dan sememangnya Rasulullah SAW di permulaan dakwah juga melakukan kempen serta lobi bagi menerangkan kepada rakyat Mekah malah luar Mekah agar meyakini baginda dan seterusnya menganut Islam.

      Mengenai kaedah mengundi bagi urusan pilihanraya, ia juga diterima oleh Islam memandangkan ia merupakan satu perkara baru dalam hal keduniaan serta tiada nas qat’ie yang melarang, perlu difahami kaedah yang disebut oleh Imam As-Syatibi ertinya : “Asal dalam urusan mualamat dan adat adalah merujuk kepada ma’ani (maqasid)”. (Rujuk Al-Muwafaqat : 2/302).

      Maka urusan hubungan politik seperti pilihanraya ini perlulah dilihat kepada maqasid juga, bukan sekadar berhujjah bahawa ia tiada di zaman Nabi ini.

      Islam tiada masalah dalam menerima kaedah baru ini apatah lagi ia boleh di ‘qias’ kan dalam perkara KESAKSIAN. Firman Allah :

      وأشهدوا ذوى عدل منكم ..(الطلاق
      (At-Thalaq:2)
      Mafhum : “Bersaksilah dengan mereka yang adil dr kalangan kamu”

      Undi merupakan satu kesaksian rakyat terhadap penerintah yang dipilihnya dari sudut Islam, kebaikan dan kelayakan si calon, dan Islam meletakkan pertimbangan undian atau kesaksian tidak boleh kerana lain dari Allah sebagaimana firman Allah :

      Mafhum : “Berikanlah penyaksian kerana Allah….”(Thalaq:2)

      Kesimpulannya kaedah mengundi itu adalah selaras dengan kehendak syara’ dan tidak ada pertentangan walaupun ia merupakan perkara baru dalam hal keduniaan ini.

      Delete
    7. Salam,Perkara baru boleh jadi alat kalo dia x rosakkan tauhid,contohnya paip pembentungan,elektrik..ini alat,kalo kamu nak tegak agama bukan pakai sunnah,kamu lah yg dh jd alat hehe..terima kasih kamu byk ingatkan aku tentang ulamak..
      mari aku ingatkan kamu tentang Allah..Allah itu menciptakan jalan untuk agama dgn sempurna melalui nabi iaitu..tauhid mesti disampaikan sampai kedepan rumah..bukan demokrasi yg nak kena sampaikan sampai depan rumah..sama seperti bila kamu nak dapatkan anak dara org ketika merisik/meminang..
      bahkan tauhid lebih dari itu..pabila kamu merisik anak dara org pakai facebook atau video call nescaya risikan kamu jauh dari.kejayaan..sama juga bila kamu dakwah selain dari cara yg nabi saw guna,kita jauh xari makna kejayaan yg sebenar2nya insyaAllah..dah sempurna wasilah yg Allah bagi..betul2 tepat dgn kehendak syarak dan tauhid Allah..
      syarak kamu pula ialah syarak pebendanya bila agama kamu ditentukan singh o.k.u dan undi2 termasuk kafir,sudah la.. berntilah berbohong nak dekat raya haji ni hehe..sambutlah saranan dgn "insyaAllah" bilamana kamu di ajak kepada Allah dan rasul saw..cuba,adakah kamu jatuh miskin bila sebut begitu..syarak celah mana yg kamu maksudkan ni pun aku x tau la hehe,itu la dh xda kerja lain selain politik inila jadi dia..nak tegak agama Allah tapi biar manusia yg tentukan,nak tegak agama Allah kena Allah la yg tentukan..meh kamu datang umah aku dkwah aku ajak tauhid kepada Allh betul2..ini la yg patut kamu buat bukan menyanyi hari2 suruh singh o.k.u,manusia2 termasuk kafir berikan kamu kuasa untuk tegak agama hehe

      Delete
    8. Wasalam. Ooo, nak tegak agama kena pakai sunnah. Hurm, dulu sunnah baginda Rasulullah saw berdakwah jalan kaki, naik unta, naik kuda. Jadi, sekarang ini kita kena tetap WAJIB naik unta, kuda la nak berdakwah, menyampaikan Islam. Tak boleh la kita naik kereta, kapal terbang. Tu kan benda baru? Tak gitu?

      Kata kena ikut sunnah kan. Camana tu? Atau kamu menafikan sunnah baginda Rasullah yang pernah baginda lakukan? Kamu tahu tak apa erti/makna "SUNNAH"?

      Delete
    9. salam..
      Nabi saw naik unta dgn baca doa naik "kenderaan" bukan baca doa naik "unta"..(kamu pergi la periksa,kalo aku bohong boleh betulkan balik x mengapa)kalo kamu gi dakwah naik kapal terbang/teksi/bas/basikal,kamu baca doa naik "kenderaan" la gak mcm nabi saw..
      Hal mcm unta/basikal/kereta itu ialah hal "keperluan" hidup,ianya hal yg "baru/berubah2" sifatnya..sedang agama pula ialah hal "maksud" hidup,bukan hal baru/berubah2 sifatnya kerana ianya hal yg MEMANG SENTIASA BARU,ianya dah "sempurna"..
      So mcm mana nak tegak agama(maksud hidup)?tengok quran dan sunnah nabi saw,bukan tengok demokrasi..
      itulah "kedekut" sgt nak ucap "in shaa Allah"..x sampai 20 hurup pun nak taip..

      Delete
    10. Hurm, ianya keperluan ya? Pilihan raya di Malaysia ini pula apa ya? Boleh dikategorikan sebagai keperluan tak? Macamana kamu bezakan sesuatu perkara itu sebagai keperluan ataupun tidak?

      Pilihan raya di Malaysia digunakan untuk memeilih pemimpin. Ada jalan lain ke buat masa sekarang ini untuk kita memilih pemimpin yang baik selain pilihan raya? Ada? Tiada? Habis tu macamana kita nak buat erk? Hanya ada 2 pilihan sebenarnya.

      Samada kita gunakan 1 undi kita untuk mendekatkan negara/masyarakat/keluarga/kita sendiri kepada Islam yang syumul ATAU tidak berbuat apa-apa, hanya salahkan sini, salahkan sana, kafirkan itu, bidaahkan ini, tapi tidak menyumbang apa-apa langsung kearah menjayakan dan menegakkan Islam di negara kita? Malah lebih teruk,menyebabkan Islam makin lama makin dilupuskan, makin dihina, makin ditindas.

      Anda pilih! (A) 1 undi kearah menegakkan Islam ATAU (B) "nothing" dengan tak berbuat apa2 sehingga menyebabkan Islam terus dihina dan melambatkan kemenangan Islam? Pilihan anda?

      *saya betul2 nak tahu jawapannya daripada saudara, A atau B? Hanya A atau B ya. Tak mahu lebih. Saya nak jawapan straight to the point.*

      Delete
    11. Salam,Kenapa perlu pilih kalo kita PERLU/BOLEH berlepas diri?pas dan umno 2 2 sedara saya..lagi 1 sapa kate sistem undi kafir boleh dekatkan diri kita ngan islam?kamu yg kate ke?kalo menurut ape yg Allah kata ialah quran dan sunnah nabi saw..kamu yg kate ke Allah yg kate,cuba kamu straight 2 da point yg ni pulak..

      Delete
    12. Jawab dulu soalan saya saudara sebelum saya jawab soalan tu.

      Delete
    13. Salam,hidup seluruh manusia BUKAN TERIKAT DENGAN PENDAPAT DAN PILIHAN YG DATANG DARI MANUSIA2 POLITIK..aku ulang ye,pilihan aku ialah berlepas diri,k sekarang kamu jawab..
      a-in sha Allah
      b-pendapat politik kamu

      Delete
  11. tulosan ini adalah mengarut dan menyesatkan...mohon delete sebab ramai readers mcm obes dengan ciptaan menatang poppy ini....kalau manusia, jin dan malaikat allah ceritakan secara terpeinci dlm quran..menatang poppy nie dicipta dari apa?...bukankah allah dah cerita Dia mula2 sekali cipta malaikat.... menatang poppy ini dicipta untuk apa?... banyak lagi benda ajaib atas dunia ni....menatang poppy nie jugak dkorang dok percaya wujud....sesat betul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan soal aqidah pun. Tak perlu kata sesat lagi menyesatkan. Siapa nak pegang tak wujud tak payah percaya, siapa nak percaya pun tiada nas yang menafikannya. Para ulama' malahan juga berbeza pendapat dalam soal makhluk Allah sebelum penciptaan Nabi Adam as.

      Ikut la nak percaya yang mana pun. Wallahualam.

      Delete
    2. Assalam. Perkara ini tak leh ikut logik akal bab ia bab gaib. Gaib kalo ikut istilah jahil saya maksudnya tak nampak. Bila tak nampak logiknya tak dan ngan akal. Jadi kaedah nak membenarkannya kenalah kembali kepada yang Maha Mencipta. Apa jalannya, kalo betul2 nak kepastian dr Allah sendiri kenalah kita minta padaNYA mohon pertunjuk. Kalo kita dok komen kosong terus kita sabitkan admin menyesatkan aqidah itu tak adil kerana admin cuma berkongsi cerita yg jarang kita dengar dan jarang kita alami. Istilah Sesat atau Kafir sebaiknya jgn sekali kali terbit dari mulut seorang mukmin yg sejati.

      Delete
    3. Assalam. Perkara ini tak leh ikut logik akal bab ia bab gaib. Gaib kalo ikut istilah jahil saya maksudnya tak nampak. Bila tak nampak logiknya tak dan ngan akal. Jadi kaedah nak membenarkannya kenalah kembali kepada yang Maha Mencipta. Apa jalannya, kalo betul2 nak kepastian dr Allah sendiri kenalah kita minta padaNYA mohon pertunjuk. Kalo kita dok komen kosong terus kita sabitkan admin menyesatkan aqidah itu tak adil kerana admin cuma berkongsi cerita yg jarang kita dengar dan jarang kita alami. Istilah Sesat atau Kafir sebaiknya jgn sekali kali terbit dari mulut seorang mukmin yg sejati.

      Delete
    4. Wasalam. Ya, betul ajas. Jazakallah.

      Delete
  12. siapa yang memandai2 mula menceritakan menatang poppy nie?.....mmg Allah maha kuasa cipta benda mcm2... yg tak terjangkau otak manusia... kalau anda percaya poppy ini ada. .ada satu lagi makhluk sebelum poppy..namanya apokobondo...sayap ada 7 kaki ada 16, kepala cam optimus prime... dia boleh berjoget2 cam psy...kaum mereka pandai sifir 8 dan boleh main batu seremban non stop....mereka kaum yang dwujud sebelum poppy sebelum dimusnahkan akibat tak tunduk kpd allah...sekarang nie tinggal 5 saja... umur 3.4 triluin tahun... , semalam makhluk apokobondo nie rasuk jiran sebelah rmh pakmat..ada ustaz yang interbieu dia.., sebelumkeluar dari bdn jiran tu dia mintak burger bakar kaw2 dan mintak maap zahir batin dan buat ucqpan selamat hari raya..harap korang boleh obes dgn makluk apokobondo ni... - yang paham tu paham lah..yang bangang..teruskan kebangangan anda...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baca ni gelak sampai keluar air mata...adoiii....dulu pernah pi pergunungan naran kat kashmir, pakistan. Kat situ ada sebuah tasik boru yang amat cantik dan sunyi. Bila musim sejuk air tasik jadi ais dan kawasan tu diliputi salji. Al kisahnya, pakcik husben saya boleh berinteraksi dengan makhluk2 yang saya xnampak la. Dia ada bgtau kat husben, dekat tasik tu ada makhluk bersayap bertubuh putih seperti salji dan berbadan kepala manusia tinggal di tasik tu. Mereka tak suka dilihat oleh manusia dan suka menyendiri di tasik yang sunyi tu. Wallahualam.

      Delete
  13. tak ada yang mustahil...
    ikut suka Allah la Dia nak buat apa2 pon ...
    memang dia tak islam tapi dia beriman dengan Allah...
    Nak 'serah' apa kalo semua Allah yang punya :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dunia ini Allah swt yang punya, ikut suka Dia la nak buat apa pun. #makandalam

      Delete
  14. [Nota: Al-Hin, Al-Bin, Al-Tam dan Al-Ram sebenarnya bukan bangsa Al-Bashar pun. Mereka berempat ialah satu bangsa lain yang telah ada di Bumi lebih awal daripada Al-Bashar.... malah lebih awal daripada Al-Jin. Bangsa mereka berempat ini telah diberikan hukuman oleh Allah kerana kemungkaran mereka dahulu. Hukumannya ialah...mereka dipanjangkan umur tetapi tidak boleh melahirkan zuriat. Bangsa ini diberi gelaran Bangsa Polippa. Fizikal mereka ialah mirip seperti Al-Bashar dan Al-Insaan tetapi bersayap yang amat cantik. Populasi mereka yang tinggal ialah 7,000 orang.]
    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  15. Bagaimanakah AL-GHAILAN dan Seperti Apakah dia?

    kelompok Ghailan memiliki tingkat strata yang tinggi didalamnya(namun masih kemampuan ilmu sihirnya masih dibawah azazil/iblis). kemampuan tukang sihir kalangan ini dalam ilmu kesaktian, ilmu untuk membunuh dan menyakiti lawannya banyak digunakan dikalangan jin sendiri maupun membantu para dukun /paranormal bahkan para praktisi ilmu metafisika dikalangan manusia baik disadari ataupun tidak disadari.
    dikalangan sebangsa mereka ada jin yang jika ingin masuk kealam manusia dan mengambil wujud tertentu mengadakan kerja sama dengan Ghailan, maka Ghailan dengan ilmu sihirnya memberikan kekuatan pada bangsa jin hingga bangsa jin(trutama tingkat rendah) bisa masuk ke alam manusia dan mengambil bentuk tertentu(raksasa, peri, gunduruwo, dll) yang diinginkan setelah di transfer kekuatan oleh Ghailan.
    Ghailan juga mempunyai tingkatan dan yang tertinggi adalah Al-Hin. dimensi alam Al-Hin diatas dimensi alam jin kebanyakan. beberapa peruqyah meyakini bahwa Al-Hin adalah golongan makhluk halus yang memiliki alur genetik sama dengan azazil/iblis, azazil sendiri dari bangsa jin namun bukan moyang dari banhsa jin yang mendiami bumi saat ini. 
    ada yAng menyatakan unsur tubuh Al-Hin memiliki kelebihan dibanding golongan jin kebanyakan. jika jin hanya memiliki unsur api maka Al-Hin ada pula unsur air dan angin namun tidak memiliki unsur tanah sebagaimana manusia yang sempurna memiliki ke4 unsur dalam tubuhnya.
    Al-Hin hakikatnya adalah jin mutan hasil dari rekyasa genetika dari kecanggihan mereka dalam batasan memasukan unsur air dan angin dalam genetik mereka.
    namun tidak unsur tanah, mereka sampai kiamat tidak akan bisa memasukan unsur tersebut karena unsur tanah hanya milik khalifah anak cucu adam as. mereka terlalu sombong sehingga mengharamkan unsur tanah masuk ketubuh mereka.
    Al-Hin juga memiliki anak buah dikalangan jin yang menjadi pesuruh mereka dalan mengerjakan sihir. Ini dr blog yg saya dpt dlm internet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas perkongsiannya.

      Delete
    2. Asalammualaikum.... Saidara, Boleh beri Link Blog tersebut..

      Delete
    3. saya sarankan kita bertemu, lebih mudah untuk menasihati 1 sama lain, bkn mnjadi wira Maya..

      Ayuh kita berjumpa saya menanti Keyboard Warriors di kediaman saya sungai Buloh Saujana..

      Delete
  16. SEMUA ARTIKEL NI MENGARUT DAN TEMBERANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xprlu ssh2 nk pikir btl ke tak poppy tu..kukuhkan rukun iman yg wajib 6 tu je abis citer..nk brbahas bnda yg xjelas pyh juga nk abis

      Delete
    2. Xprlu ssh2 nk pikir btl ke tak poppy tu..kukuhkan rukun iman yg wajib 6 tu je abis citer..nk brbahas bnda yg xjelas pyh juga nk abis

      Delete
  17. Assalamualaikum,

    Bismillahirrahmanirrahiim.

    Kalau nak tahu dengan jelas bolehlah kita berhubung. Cakap/tulis di sini boleh mengundang salah faham.

    Cukup Allah sebagai Pelindung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Apa maksudnya?

      Delete
    2. Dengan Nama Allah Yang Maha Bijaksana

      Ramai pengunjung di sini juga dirasuk jin.. Kesihan, mereka dan jin mereka juga diperdayakan iblis laknatullah. Bertaubatlah.

      Astaghfirullah.

      Cukup Allah Sebagai Pelindung

      Delete
  18. Allah suruh sholat, baca quran dan faham, supaya setan tak ganggu kita.Setakat baca quran dan faham pun belum tentu dapat pelajari semau kalam Allah SWT, tapi ingat belajar ugama itu wajib.Baca article atas OK tapi belajar cara menghindari dari mahluk mahluk jahat itukan bagus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, bernas. Pemikiran yang anatikal. Saya setuju.

      Delete
  19. apepn alasan .dy hdp zmn ni..kne ikut syariat yg nabi s.a.w bwk..lg 1.hti2..tipu dye setan bmcm cre..dgn sme mnsia pn kne tipu lg dgn mkhluj yg kte x npk..

    ReplyDelete
  20. salam....saya berminat mengetahui mengenai Al-Hin dan mula mencari pelbagai sumber penulisan yang lebih factual mengenai Al-Hin ini termasuk membaca penulisan Muhammad Isa Dawud...
    salah satu yang menarik perhatian adalah penulisan di laman web ini yang mungkin memberi sedikit pencerahan mengenai kewujudan Al-Hin...
    http://www.e-fatwa.gov.my/blog/makhluk-terdahulu-sebelum-nabi-adam
    "Ada pandangan yang mengatakan bahawa sebelum Nabi Adam telah ada makhluk yang dicipta oleh Allah yang menyerupai manusia namun dari segi kejadiannya, mereka ini tidak sempurna berbanding manusia justeru tidak dianggap sebagai manusia sebenar dan tidak diberikan taklif keagamaan. Mereka inilah yang melakukan kerosakan seperti yang dipertikaikan oleh para malaikat."
    Wallahualam....

    ReplyDelete
  21. salam... mahkluk tu siap bg taw yg manusia lgi dasyhat buat kerosakan dari zaman dia.. hebat tol manusia.... -...- smpai mahkluk tu boleh ckp mcmtu....

    ReplyDelete
  22. Rajin giler koorg semua kaji pasal al hin ..nie... Nabi zulkarnain yang terang2 ada tertulis dalam quran tak dikaji pulak asal mana..kubur kat mana.. Jelajah sampai mana..hehehe... Al hin .
    Al hon ..al gorgon....lantak lah...luar skop otak manusia .. Tak payah nak kaji2... Ada sorang kawan kat atas tu tah mana dia ambik wikipedia punya la detil siap ada level strata lagi..adoi laa..., sebagai sekadar bacaan.. Allah maha kuasa megetahui...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan jumud. Islam tak halang umatnya mengkaji. Tapi, mesti dapat bezakan yang mana awlawiyatnya. Kena fahami yang fardhu ain dulu dan sebagainya.

      Delete
  23. last2..berbalah.tu la kesudahanya.Allah Lebih Mengetahui Segala UrusanNya..dari Agama ke politik.mmg berbalah la jawabnya.-Muhammad Hanafi Bin Ramli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wallahualam. Saya tak berniat berbalah. Hanya menerangkan.

      Delete
  24. rosak fikiran kalo asyik kaji benda yang bukan kemampuan kita, ni, kaji dulu bacaan fatihah kita betul ke tak? selama kita hidup ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena adil. Seimbang. Fahami awlawiyat.

      Delete
  25. tak salah nak kaji apa pun selagi xbertentangan dengan akidah.. ikut kesesuaian otak dan akal seseorang lah, boleh terima n berfikir dengan okay atau x.. kalau x boleh tu yg ustaz2 dok ckp "...benda yang x boleh dijangkau oleh kemampuan otak kita, jgn dok fikir...".

    ReplyDelete
  26. nak percaya atau tidak...bacalah ayat Al-Kauthar 1000x
    membebel pon xgune kat sini...

    ReplyDelete
  27. Saya nak tambah skit, kalau nak baca surah al-kauthar tu kena belajar iqra' dulu, lepas tu belajar tajwid Dan belajar baca Dan faham kandungan ayat. Baca nak kena kusyuk Dan tawaduk.

    ReplyDelete
  28. jangan le mudah tertipu dgn iblis dan syaitan. Maha besar Allah dan segala kepunyaannya...tidak diceritakan di dalam al-quran dan al-hadis, tiada diceritakan oleh nabi s.a.w. berkenaan hins ni...yang ada ialah kaum jin sebelum manusia. mustahil Allah s.w.t. dan rasul kita tidak menceritakannya jika ia shahih...

    maap ler ambe nak mencelah, ustaz ni ustaz tok moh bukan ustaz guru agama, jangan lah ambil port dgn apa yang datang dari dia. dia pun muda lagi...banyak lagi tu nak kena belajar. ambe penah tanya dgn tok guru ambe, takde nas dlm quran n hadis, maka tak perlulah kita ambil tahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul al-quran tu x cukup lengkap ka nak percaya benda2 karut tu nabi itu amanah segala apa benda semua dah dicerita kan nabi sampai tanda2 kiamat yg x dtg lagi kita di bagi tau perkara belum terjadi pun Allah bagitau nabi ini plak perkara yg dah lama x kan x bagitau klo nabi x cerita tu karut la sedang makhluk paling dekat ngan Allah tu nabi utusan tentu la Allah beri nabi tu lebih tau dari org yg buat cerita ni dan pembohonagn terserlah yg amat sudah dikatakan nabi muhammad itu diutus untuk semua makhluk jin,manusia dan seluruh ajam

      Delete
    2. ada jugak yg terkesan kesian2 tu la jgk banyk tgk citer fantasi

      Delete
    3. Perlu bersikap adil dan terbuka selagi sesuatu perkara itu tidak menjejaskan aqidah serta keimanan kita. Skop ilmu itu luas.

      Delete
  29. Apa yang terlintas dikepala hotak dia itulah yang dia komen, komen hanya untuk menyakitkan hati orang dan kepuasan pada dirinya kerana dapat menidakkan pandangan orang, sedangkan dirinya tidak menawarkan apa-apa untuk dipandang bernas untuk dibincangkan bersama.Setiap dialog tidak dikaji sebab musababnya jauh sekali membaca buku Isa Dawud -Makhluk Bumi Sebelum Adam, itu belum lagi manusia zaman batu,manusia zaman ais dan manusia yang tidak bertamadun yang hidup sebelum atau selepas Adam? dan kepupusan era Dinosorus adakah mereka beragama, Agama Islam ujudkah pada zaman mereka?, Malaikat dijadikan dari cahaya mana mungkin ingkar menjadi Iblis, sedangkan iblis itu dicipta dari api begitu juga jin, manusia berakal yang bertutur dan bertamadun dicipta dari tanah,jika ingin mengetahui asal-usul kejadian ah-hin minta saja pada Allah tunjukkan, sedangkan untuk bermimpi Ah-hin saja disyaratkan membaca Al-Kautsar sebanyak 1000x, kenapa tak disuruh baca Al-Ikhlas atau Al-Naas kenapa 1000 x , 100 x tak boleh ker?
    AL KAUTSAR
    Juni 29, 2007 at 7:21 pm (Akidah, Dakwah, Fiqh, Ghazwul Fikri, Hikmah, Renungan, Tafsir Al Quran)

    Apa arti kata al kautsar? Bagaimana asbabul nuzul surat al kautsar? Bagaimana pemahaman ulama mengenai kata al kautsar ini?



    Al kautsar berarti kebajikan yang banyak. Kata alkautsar berasal dari kata katsiir yang digunakan untuk menunjukkan pada sesuatu yang kuantitas atau kualitas tinggi. Kata al kautsar hanya disebut sekali dalam al Qur’an, yaitu dalam surat Al Kautsar/108:1. Al kautsar sekaligus menjadi nama dari surat yang ke 108 ini, namun ada juga yang memberi nama surat ini dengan surat an Nahr.


    Terdapat beragam riwayat yang menceritakan tentang asbabaun nuzulnya surat ini, salah satu diantaranya yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim yang bersumber dari as Suddi. Ketika putera Rasulullah saw (Al Qasim) meninggal, al ’Ashi bin Wail berkata bahwa Muhammad telah terputus keturunannya, maka turunlah surat al Kautsar/108: 3 (Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah orang yang terputus). Riwayat yang senada dikatakan bahwa ’Uqbah bin Abi Mua’ith berkata,’Tidak seorang anak laki-lakipun yang hidup bagi nabi saw, sehingga keturunannya terputus’. Ayat ini (Surat al Kautsar/108:3) turun sebagai bantahan terhadap ucapan itu (R. Ibn jarir). (Lihat asbabun nuzul surat al Kautsar, Qomaruddin shaleh, dkk)


    Para ulama memberikan beberapa pemahaman mengenai makna kata al Kautsar sebagaimana berikut ini:

    Sungai di surga
    Anas bin Malik mengatakan bahwa kami berada di sekeliling Rasul, tiba-tiba Beliau terlena sebentar kemudian Beliau mengangkat kepala dan bersabda,’Diturunkan kepadaku tadi satu surah’. Lalu Beliau membaca surah al Kautsar dan bersabda,’Tahukah kalian apa al Kautsar?. Kami menjawab,’Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui. Lalu Beliau melanjutkan,’Ia adalah sungai yang dijanjikan Tuhan kepadaku. Disana terdapat banyak kebajikan. Ia adalah telaga yang banyak didatangi (untuk diminum) ummatku pada hari kiamat’ (HR.Muslim).

    Berdasar hadits ini mayoritas ulama mengatakan bahwa surat al Kautsar diturunkan di Madinah, karena Anas bin Malik baru masuk Islam pada masa awal hijrah nabi Muhammad saw ke Madinah.
    (Rujuk Al-Kautsar dan cari mengapa makhuk Poppy itu menyuruh membaca surah itu.)hanya sedikit yang terungkap banyak lagi yang belum disingkap.Hanya akal mulia yang dapat mendalaminya..................!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus. Perkongsian yang membina. Syukran.

      Delete
  30. Tak mustahil sebab sebelum kejadian manusia,para malaikat bertanye kpd Allah kenapa nak jadikan org yg akan melakukan kerosakan dan menumpahkan darah sedangkan kami sentiasa bertasbih kpdmu. Persoalannye mcm mne malaikat tahu hal2 yg akn berlaku sedangkan Allah je yg tahu hal2 yg akn datang. Sperti ade makhluk yg hidup di bumi sebelum manusia dan malaikat menyaksikan kerosakan yg dilakukan makhluk tersebut.

    ReplyDelete
  31. KESAH LANGIT & BUMI / AS ABOVE SO BELOW..
    DiLangit : Mengesahkan keagungan Allah dan Para Malaikat-Nya.
    DiBumi : Mengesahkan makhluk ciptaan-Nya itulah Jin dan Manusia..
    AlJamik : Pada Manusia Insan Kamil itulah yg menghimpunkannya.

    ReplyDelete
  32. ketika rasulullah pergi ke sidratul muntaha, baginda telah menceritakn apa yg dilihatnya, iaitu penghuni syurga dn neraka.. namun demikian, kiamat bagi jin dn manusia belom tiba lagi.. allah maha adil.. tidak menghitung sebelum sampai hari perhitungan.. dn dikatakn dlm contacts cerita ini puak poppy seakan2 manusia... mungkin ka ade betol penceritaan ini.. wallahuallam..

    ReplyDelete
  33. sekadar perkongsian.. ya makhluk ni ade.. sya baru jumpa beliau semalam selepas baca artikel ni semalam.. .. sangat besar beliau mengaku Raja.. dan tanya saya kenapa seru namaya.. sy cakap sy x seru..saya cuma cakap je.. dan minta izin Dari Allah.. kemudian die beransur pergi.. mmg susah nak scan.. hanya dgn izin Allah je boleh. sekarang bilangan mereka tinggal 982. raja nya Berbadan tegap ketul2.. 2 kali besar dari manusia biasa..sayapnya putih lebar boleh menutupi rumah.. sya berjumpanya sewaktu hampir maghrib di kawasan kampung..saya menaiki motor dan beliau terbang.. wallahualam.

    ReplyDelete
  34. Hokkkalohh..paworrr ranger mu bohh

    ReplyDelete
  35. PERISTIWA DIATAS BUKAN SOAL KERASUKAN MAKHLUK HALUS TETAPI SOAL SAKIT JIWA HARUSNYA DIKONSULTASIKAN KE PSYCHIATER ATAU ATAU AHLI PSYCHOTERAPI LAIN.SOAL JIN, IBLIS DAN SETAN BUKANLAH MACKHLUK HALUS .BACA TULISAN SAYA DI:DR ROMAS IDEA (CHROMASBLGSPOT.COM) JUGA DISITU DITULIS: TIDAK SEMUA "KAFIR" MASUK NERAKA

    ReplyDelete
  36. cerita dialog dengan jin itucerita bohong 1000 % jin sangat banyak persamaannya dengan manusia bedanya hanya bahan pembuatannya saja dan boleh dikata sama persis bedanya hanya sedikit sekali .jadi dia bukan makhlus halus/gaib .jadi yg dikatakan sebagai manusia sekarang didunia ini sebagian atau sebagian besar adalah jin.alasannya baca tulisan di blog saya :dr romas idea dengan dalil aqli dan naqli

    ReplyDelete
  37. Salam.
    Adaka makhluk AL-HIN yg diceritakan itu makhluk yg berDARAH?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Wallahualam la YJ Msteen. Saya pun tidak tahu.

      Delete
  38. Neondertal..? The name is quite similar to me.. Mungkin ianya adalah jiran kerajaan kepada jiran kerajaanku.
    Saya bercari article tentang setengah manusia dan jin tetapi terjumpa dgn ini.
    I might b thinking if you might be able to dwell in my mystery, you might obtain the answer for your own mystery as well.
    For starter, I'm not a muslim and I know my place. Where I really belong.
    I'm looking more like own kind. I've found several and Valeria Lukyanova as the example. Rest, you don't know. They recognized me as the legitimate son of Enki. I may be the image of REVOLUTION to some and THREAT to some. I came to Earth with reason. I believe the Poppy race is somewhat equivalent to mine but different in culture. I dwell with spirits n things. Certain God code is in me. Entities lying to humans‘ logic is somewhat a mere disappointment.
    If you may.

    ReplyDelete
  39. Hahahaha!!!...ini harta ahmad albab yang punya..hahahaha!!!...ah mad al bab...hahaha!!~

    ReplyDelete
  40. Allah tiada tuhan selain dia yang maha kekal lagi terus menerus mengurus makhluknya.tiada mengantuk dan tidak tidur kepunyaannya apa yang di langit dan di bumi.siapakah yang dapat memberi syafa'at disisi Allah tanpa izinnya? Allah mengetahui apa-apa yang ada di belakang mereka dan didepan mereka,dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang di kehendakinya.kursi Allah meliputi langit dan bumi, dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya,dan Allah lagi maha tinggi dan maha besar.(QS : Al-Baqarah : 255)

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum wr.wb,
    memang benar ada makhluk nyata sebelum nabi adam, mereka suka saling merusak dan membunuh.
    pada surat Al baqarah ayat 30
    Allah telah berfirman,
    “Dan ingatlah tatkala Tuhanmu berkata kepada para Malaikat:’Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di muka bumi . Mereka bekata:’Mengapa Engkau hendak menjadikan (Khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau? Tuhan berfirman:”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui ” (QS.Al-Baqarah: 30).

    Makhluk sebelum adam ini tidak mempunyai hati dan juga tidak berakal.

    kita lihat lagi firman Allah pada surat Al baqarah ayat 33,
    Dan (ingatlah)Allah berfirman: “Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini”. Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu, Allah berfirman: “Bukankah sudah Ku katakan kepadamu, bahwa sesungguhnya Aku mengetahui rahasia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan?” ( Qs Al Baqarah : 33 )

    ternyata bahwa Adam adalah seorang manusia yg mempunyai hati dan bijak, tidak seperti makhluk sebelumnya yg di sangkakan oleh para malaikat.

    wassalamualaikum wr.wb,
    sayyid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Ulama ada banyak pendapat dalam menafsirkan ayat di atas.

      Delete
  42. Assalamualaikum wr.wb,
    Benar kata anda.
    Apabila makhluk pertama yg tinggal dimuka bumi ini sebelum adam Adalah jin,adalah tidak mungkin, karena jin punya hati dan akal juga seperti kita.walaupun jin adalah makhluk kasat mata.
    seperti firman Allah pada alquran surat Al A'raaf ayat 179..Jadi makhluk pertama adalah makhluk yg tidak punya hati dan bodoh.Makhluk ini adalah makhluk purba bukan manusia purba..

    wassalamualaikum wr.wb,

    sayyid


    ReplyDelete
  43. Poppy saya tak pernah jumpa lagi...tapi mercun pop pop ada jumpa terutama dalam bulan Ramadhan dan Syawal.

    ReplyDelete
  44. Yang bersayap itu dewa-dewa .Diberi kesaktian dan umur yg panjang oleh Allah S.W.T.. Bukan dari bangsa jin . Hidup diantara jutaan bintang bintang.

    ReplyDelete
  45. Admin tlg baca blog ni.. And minta jasa baik tlg reply n bagi pandangan.. Thank you..


    http://mohdfarhanfirdausjeffri.blogspot.com/2013/06/cerita-yang-belum-terungkai-jawapan.html?showComment=1430123311808&m=1#c6255260258353213425

    ReplyDelete
  46. Surah Al An-am ayat 6

    ReplyDelete
  47. Hayati maknanya dari ayat tersebut.....

    ReplyDelete
  48. Ya , ilmu Allah tu luas . Setinggi tinggi ilmu manusia , ibarat setitik air di lautan luas . Apatah lg kita umat akhir zaman yg jahil ni . Bukan kita la , saya _ bak kata matluthfi . ;-)

    ReplyDelete
  49. Bg sy la jwpan kepada pertanyaan semua ada pda dialog permulaan pesakit dgn perawat..rahsia Allah yg tidak dapat disingkap dengan akal manusia...Allah s.w.t lebih mengetahui..

    ReplyDelete
  50. mungkin poppi tu wujud wallahualam.tapi saya rasa agak mustahil ada makhluk Allah lain yang bukan dari kalangan Jin dan Manusia tapi yang mempunyai akal dan iman yang begitu tinggi malah boleh pula berhujah dengan seorang ustaz berdasarkan Al Quran sehingga terkelu ustaz tu nak menjawab..Keengganan makhluk ini utk melafaz syahadah adalah sangat pelik.makhluk ini seolah -olah cuba menyatakan yang dia tak perlu memluk islam kerana tiada keperluan baginya.bukankah islam itu untuk semua dan Nabi besar kita Muhammad ialah rahmat seluruh alam.keegganan ini seolah -olah makhluk ini mengatakan yang dia tak akan masuk neraka n syurga (seperti haiwan).tapi pada masa yang sama dia mempunyai akal fikir pula.bukankah tidak adil,ada makhluk yang berakal boleh berfikir,bernafsu seperti manusia dan jin tapi tidak mempunyai sebarang kewajipan syariat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaikat akui Allah itu tuhan nya
      adakah Malaikat Mengucap Syahadah dan juga beragama islam
      sye pening nihh

      Delete
  51. DULUNYA AKU TIDAK PERCAYA SAMA BANTUAN DARI
    PERAMAL TOGEL,TAPI SEKARANG AKU SUDAH PERCAYA
    KARENA SAYA SUDA MEMBUKTIKA SENDIRI.KARNA ANGKA
    YG DIBERIKAN 4D BENAR2 TEMBUS 100% ALHAMBUHLILLAH
    DPT 450 JUTA.DAN SAYA SELAKU PEMAIN TOGEL,DAN KEPERCAYAAN
    ITU ADALAH SUATU KEMENANGAN DAN SAAT SKRAG SY TEMUKAN
    ORANG YG BISA MENGELUARKAN ANGKA2 GAIB YAITU Aky WOWO
    JIKA ANDA YAKIN DAN PERCAYA NAMANYA ANGKA GOIB ANDA BISA
    HUBUNGI LANSUNG Aky WOWO DI NO_085328880180 atau Lihat SITUS RESMI AKI WOWO
    SAYA
    SUDAH BUKTIKAN SENDIRI ANGKA GOIBNYA DEMIH ALLAH DEMI TUHAN.
    INI KISAH NYAT SAYA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Togel bogel ini haram pak
      450 juta apa pak Usd or Rupiah
      Maunya Usd baru teman suka pak
      X baik main nama tuhan utk bnda haram

      Delete
    2. Tah gila babi kot..dah la judi tu haram..duk suruh orang join pulak.
      Indonesia main nombor ekor tak haram ke????
      Malaysia haram oiiii bagi umat islam...tak payah duk ajak orang ke arah maksiat judi..kalau betul Pak Togel kaya raya main nombor ekor..bagus la...tapi ia tetap haram...bila haram tak berkat..bila tak berkat sampai anak cucu jadi rosak binasa...450 juta rupiah buat apa...kat malaysia 450 hinggit ja
      Nak pergi massage kat danok pun tak cukup oiii

      Delete
  52. Ada Bnyak Lagi Makhluk dlm bumi x discovery lagi
    Jin x main2 nama tuhan yakni Allah Swt malahan dia takut dngar nama Allah
    Persoalan Malaikat Beriman kpda Allah tetapi adakah dia Islam ( kita ni makhluk lemah)
    Wallahualam.. Allah Maha Mengetahui

    ReplyDelete
  53. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  54. http://www.e-fatwa.gov.my/blog/makhluk-terdahulu-sebelum-nabi-adam fatwa ni dari ulama

    ReplyDelete
  55. Sedara sekalian, berhentilah.banyak lg ilmu laen boleh dkaji.
    Semoga anda semua dan saya berbahagia.

    ReplyDelete
  56. nape ek tanak ucap syahadah...tak bercanggah pun kalau dia ucap malah lebih meyakinkan...ke kene main ngan jin je ni..contoh dialog la ek.. maka makhluk it berkata bacalah surah sekian sekian supaya aku dapat bantu kau dari malapetaka..lepas baca..terpikir..eh aku baca ni sebab dia ke sebab aku mintak pada allah..bukan allah ke lindung aku..sama2 pikir..assalamualaikum

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum.. wlaupun agak lmbat,tp sy prcaya apa yg saudara beritahu krna sy bru saja mlihatnya sketika td..dengan nama Allah, sy mlihat dngn mata sy sndiri..Wallahualam

    ReplyDelete
  58. Yang tidak percaya jangan pecaya mudah je kan???
    Memang didalam al-quran Allah s.w.t tidak ceritakan makluk2 sebelum jin dan manusia...
    Kalau lah Didalam Al-Quran Allah nak ceritakan semuanya tebal Al-quran tu sampai langit ketujuh..umat manusia 80 juta keterunan pun baca tak akan habis..
    Allah s.w.t ceritakan dalam Al-quran yang mana peting2 saja untuk hamba hambanya..supaya kembali ke tempat asal kita iaitu syurga
    Jadi bagi yang tak percaya tu tak payah susah2 nak percaya..tak payah berbalah bertegang urat...
    Bagi aku...aku pecaya makluk2 sebelum jin dan manusia ni memang wujub
    Berjuta juta juta juuta tahun dahulu
    Allah mampu buat kan benda2 camtu jadi apa yang nak di herankan.
    Makluk akhir sekali yang Allah cipta adalah manusia..adam dan hawa...
    Dan mana tahu selepas ini Allah s.w.t akan mencipta makluk lain lagi
    Sebab jika dia berkehendak dia mampu buat..dia Allah...kekal abadi..kuasanya tiada limit...

    Jangan ingat bila sesuatu yang tiada di dalam hadis dan al-quran ia tak penah wujud...korang silap kalau berfikiran macam tu...seperti yang aku katakan
    Jika Allah s.w.t nak cerita semua kisah2nya tebal Al-quran tu melepasi langit ketujuh kerana banyaknya kisah pencipta...jika itu terjadi..manusia tak mampu membacanya sampai habis..
    Bila tak habis apa akan jadi???
    Buka lah otak sikit..kita baca kisah dalam blog ini sekadar untuk mengenal kekuasaan pencipta yang maha hebat
    Kita nak Menambah ilmu..bukan nak menambah dosa..

    Aku penah mendengar ulama cakap
    Orang2 yang tak percaya pada alam ghaib nanti saat dia mati dia akan dapat melihat dua dunia serentak.
    Dan Dia akan dapat lihat macam2 apa yang dia tidak pecaya masa hidupnya..
    Nak tahu betul ke tidak..tunggu saat kita sampai ajal...baru tau betul atau tidak...

    Allah s.w.t memcipta makluk2 terdahulu supaya makluk2 itu sembah Allah s.w.t dan Mengenal pencipta mereka
    Di awal kisah makluk2 ni semua patuh pada perintah Allah s.w.t
    Berubah selepas generasi ke generasi
    Semakin mereka pandai cerdik semakin sombong..sampai lupa dan membunuh sesama sendiri kerana perasaan tamak ego dan sebagainya...Lalu Allah s.w.t mehapuskan mereka kecuali sesetengah dari mereka yang masih setia taat pada Allah.
    Lalu Allah memcipta makluk seterusnya
    Dan sama jugak seperti awal makluk yang di ciptanya..bergitulah sererusnya sampai ke manusia...ternyata manusia pun sama..tamak ego sombong
    Sebab itu adanya kiamat
    Dan semua manusia tahu apa itu kiamat.
    Kalau manusia saat itu beriman dan taat pada manusia kenapa pulak Allah s.w.t nak binasakan kita?
    Kenapa Allah adakan kiamat?
    Seperti makluk2 sebelum jin dan manusia
    Mereka jugak menghadapi hari kiamat.
    Cuba baca kisah2 hari kiamat
    Kenapa ianya berlaku???
    Sebab apa manusia pada haritu nanti Allah s.w.t binasakan?

    Dari situ korang boleh berfikir sendiri la....betul atau tidak adanya makluk2 sebelum jin dan manusia...
    Jangan malas nak mengkaji
    Kadang kala kita kena jadi saintis sikit untuk tahu sesuatu....

    Jangan marah no..hanya nak sampaikan apa yang patut kita semua tahu...okbai

    ReplyDelete

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan komen di bawah. InsyaAllah, jika ada sebarang persoalan dan perbincangan yang diutarakan, saya cuba jawab. InsyaAllah. Penggunaan "Anonymous" tidak digalakkan. Terima kasih. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL POPULAR SEPANJANG ZAMAN

ARTIKEL POPULAR BULANAN

ARTIKEL POPULAR MINGGUAN