FOLLOW HIJABUL CREWZ

Thursday, 11 November 2010

[BONGKAR] Kenapa Dunia Menggelapkan Sejarah Raja Soleh Ini ???

Aurangzeb sedang membaca Al Qur'an 

Aurangzeb, namanya yang sengaja dihitamkan oleh ahli-ahli sejarah yang prejudis dengan Islam. Kita mengenali tokoh ini melalui buku-buku sejarah yang diajar disekolah-sekolah.

Kata para orientalis dan kebanyakan sejarawan dunia, beliau adalah tokoh yang kejam, tidak bertimbang rasa dan tidak berakhlak. Disebabkan itu, kebanyakan kita menjadi salah seorang dari ribuan orang yang menyanjungi Akbar The Great, Shah Jehan dan lain-lain raja dalam Dinasti Mughal di India.

Akbar tidak patut disanjung seperti yang dicatitkan oleh orientalis-orientalis Barat. Sifat timbang rasa, lembut dan pemaafnya tidak kena pada tempat. Malah beliau adalah penguasa yang jelas menentang hukum-hakam Islam dengan mengadakan pelacur-pelacur di tempat-tempat rehat para musafir di dalam negaranya. 

Kemungkaran terbesar yang dibuat Akbar ialah mencipta agama Din ilahi, iaitu agama campuran antara Hindu, Buddha, Kristian dan Islam. Beliau juga terlalu memberi muka kepada penentang Islam dengan menarik semula pembayaran Jizyah sepertimana yang telah ditetapkan oleh syariat. 

Sebaliknya, Aurangzeb adalah tokoh yang tegas, berani dan kuat memegang syariat. Beliau juga adalah ahli sufi yang benar-benar kuat menjalankan mujahadah dan latihan-latihan rohani. Beliau juga mujahid yang tidak teragak-agak mengangkat senjata bila keadaan memerlukan. 

Sembahyang dan puasanya banyak. Beliau mengharamkan kembali peminuman arak, nyanyi-nyanyian, tarian dan gundik yang telah bermaharajalela dalam istana Dinasti Mughal. Fikiran dan firasatnya sangat tajam dan ini telah dibuktikan dengan beberapa peristiwa. 

Satu ketika, peperangan telah meletus antara tentera Islam Dinasti Mughal dengan kerajaan Hindu Mahrata di dalam negara India. Dalam peperangan itu, tentera Islam hampir tewas kerana tentera-tentera musuh telah menggunakan sihir. 

Senjata yang mereka gunakan tidak dapat digunakan menentang musuh kerana telah bertukar kepada benda-benda lain. Dengan ini, tentera Islam lemah semangat dan dengan mudah dibunuh oleh tentera musuh. Ternyata tentera Islam tidak dapat mengatasi sihir yang dilakukan oleh tentera musuh. 

Berita ini telah diberitahu kepada Aurangzeb. Kerajaan Mahrata jika tidak segera dikalahkan, ini akan memusnahkan kerajaan Islam Mughal dan ini sudah tentu akan membahayakan semua umat Islam di India. Tetapi bagaimana caranya? 

Bagaimana dan apakah yang harus dibuat untuk menghadapi tentera musuh yang menggunakan kekuatan sihir ini?

Aurangzeb adalah seorang raja yang sangat soleh. Beliau yakin dengan bantuan Allah dalam menghadapi apa juga keadaan. Dikumpulnya semua tentera Islam dan tiap-tiap senjata yang hendak dibawa bertempur, digantungnya sehelai kain yang bertulis. 

Tetapi isi tulisan itu dirahsiakan, dan tiada siapa yang dibenarnya membuka kain yang diikat pada setiap senjata itu akan menjadi pendindingnya. 

Tentera Islam pun berperang dengan berani dan penuh keyakinan serta bertawakal kepada Allah. Mereka pun berjaya. Apabila tamat perang, Aurangzeb memerintahkan tenteranya membaca tulisan pada kain yang diikat pada pada senjat, alangkah terkejutnya mereka bila tulisan yang ada pada kain itu hanya perkataan: 

Bismillah! 

Satu tindakan yang berani yang dilakukan oleh Aurangzeb semasa pemerintahannya ialah mengharamkan muzik. Segala bentuk hiburan selain daripada zikir, selawat dan lagu-lagu memuji Allah dilarang keras. 

Tentunya menimbulkan kejutan yang amat sangat dikalangan pemuzik-pemuzik negaranya, kerana selama ini muzik sangat disanjung dan mendapat tempat yang istimewa di hati pemerintah-pemerintah sebelumnya. 

Namun bagi Aurangzeb yang tegas berpegang pada syariat, segala bentuk yang haram tetap haram walau disukai ramai. Malah pada muzik membunuh jiwa perjuangan dan menyuburkan rasa khayal kepada cinta masyuk yang diharamkan oleh Islam. Ia berpegang tegas kepada sabda Rasulullah SAW: 

“Tidak ada ketaatan kepada makhluk (manusia) dengan bermaksiat kepada Khalik (Allah).” 

Tindakan ini menimbulkan rasa tidak puas hati yang sangat meluas dikalangan pemuzik-pemuzik dam mereka yang bersimpati dengannya. Lalu mereka mencari satu jalan untuk membantah undang-undang itu. Untuk bangun menentang secara kekerasan mereka takut kerana mereka arif benar dengan sikap Aurangzeb yang tidak teragak-agak mengangkat senjata demi menegakkan hukum Allah. 

Akhirnya mereka sepakat untuk mengadakan demontrasi besar-besaran. Untuk itu mereka telah membuat sesuatu keranda yang besar untuk dibawakan dalam perarakan. Dalam keranda itu mereka isikan segala alat-alat muzik milik mereka. Tentu keranda itu sangat besar memandangkan alat-alat muzik kepunyaan pemuzik-pemuzik di dalam negara India ketika itu sungguh banyak. 

Pada hari yang ditetapkan, beraraklah mereka beramai-ramai. Sambil berarak meraka menangis tersedu-sedu. Tangisan ini bergema diseluruh negara menghasilkan satu suasana yang sangat pilu dan dan menusuk jiwa. Rupa-rupanya tangisan itu adalah untuk mengundang raja dan rakyat seluruhnya kepada nasib pemuzik-pemuzik. Keranda besar itu turut di usung beramai-ramai sehinggalah perarakan itu melalui hadapan rumah Aurangzeb. Mendengar suara tangisan yang mendayu-dayu itu, Aurangzeb pun bertanya, “Apakah yang sedang berlaku?” 

Orang pun memberi penjelasan bahawa itulah perarakan ahli-ahli muzik. Aurangzeb pun berkata, “Kata kan kepada ahli-ahli muzik itu, cepat-cepatlah mereka kebumikannya kerana aku dan rakyatku tidak tahan lagi bau bangkainya!” 

Jawapan ini sangat tepat dan tegas. Ahli-ahli muzik yang mengharap simpati dari Aurangzeb kecewa dan sekarang mereka kenal siapa Aurangzeb sebenarnya. Tetapi dalam hati Aurangzeb, beliau sedar itulah cara untuk menyelamatkan rakyatnya dari dosa dan balasan neraka di akhirat nanti. Dia sedar bahawa dialah yang akan ditanya dipadang Masyhar nanti terhadap apa yang dilakukan pada rakyatnya. Biarlah pahit kerana pahit itu selalunya ubat. 

Beliau selalu menangis apabila mendengar nasihat dari alim-ulama. Dia juga sangat serius bila mendengar tarbiyah daripada ulama-ulama tasawuf. Sembahyang tahajudnya banyak, hidup sederhana dan sering berpuasa sunat. 

Walaupun istana kerajaan Mughal indah dan mewah, Aurangzeb hanya ada di situ apabila menjalankan tugas-tugas rasmi. Rumahnya yang sebenar ialah rumah kecil yang sederhana. 

Aurangzeb memerintah India selama 47 tahun. Iaitu dari tahun 1659 hingga 1707. Dalam menegakkan satu kerajaan yang kukuh ia tidak teragak-agak untuk bertindak demi menegakkan hukum-hukum Allah walaupun terpaksa berhadapan dengan saudara-saudaranya. 

Pada beliau, pertalian syahadah melebihi pertalian darah dan saudaranya ialah ialah siapa sahaja yang kuat berpegang pada hukum Allah. Dalam masa pemerintahannya juga, beliau terpaksa berhadapan dengan pemberontak-pemberontak yang telah dimulakan oleh pemerintah-pemerintah terdahulu. 

Dengan tegasnya beliau telah menukar nama kota Benares kepada Ahmadabad dan mendirikan sebuah masjid besar yang mempunyai khutbah putih dengan menaranya menjulang tinggi ke langit. Berkat melimpah-limpah semasa pemerintahannya bila hasil pendapatan negara meningkat dengan tinggi melebihi apa yang dicapai semasa pemerintahan Akbar. 

Inilah antara usaha kecilku untuk membersihkan nama Aurangzeb dari cercaan umat Islam dari zaman ke zaman. Kita telah diracuni oleh sejarah tulisan para orientalis yang mengagungkan Akbar dan Shah Jehan. Sedangkan mereka berdualah sebenarnya penguasa yang telah mengecualikan tanggungjawab sebagai khalifah Allah. Sedangkan pada kita Aurangzeb yang dituduh kejam itulah sebenarnya mujahid yang bertaqwa. 

Aurangzeb merupakan raja yang keras dalam pemerintahannya namun dalam Islam adakalanya memerlukan orang-orang keras supaya Islam dapat ditegakkan. Peribadi Aurangzeb yang tegas ini mengingatkan kita kepada Sayidina Umar Al-Farouq yang terkenal tegas itu serta Umar ibn Abdul Aziz yang terkenal dgn kewarakannya. Dan mereka inilah antara ribuan mujahid-mujahid Islam yang menepati kehendak Allah melalui firman-Nya: 

“Muhammad Rasulullah dan orang-orang besertanya, sangat keras dengan orang-orang kafir dan amat berkasih-sayang sesama mereka(umat Islam).” 

Inilah agaknya yang dimaksudkan oleh Aurangzeb dengan kata-katanya, 

“Kalaupun aku kejam, adalah kerana cinta pada agama semata-mata!” 


Jasa-jasa Raja Aurangzeb 

1. Menyatupadukan kembali seluruh daerah yang sudah lemah. 

2. Empayar Moghul mencapai daerah kekuasaan yang terbesar di India. 

3. Menghapuskan saki baki ajaran Din-I-Ilahi yang diteruskan oleh Dara Shikuh. 

4. Mendapat sokongan kuat daripada masyarakat Islam kerana dasar-dasarnya hendak mengukuh dan menegakkan Islam, hingga timbul anggapan terhadapnya sebagai 'Wali Keramat'. 

5. Mengadakan satu jabatan khusus untuk mengawal akhlak kaum muslimin. 

6. Mengharamkan judi, arak dan sebagainya serta masjid-masjid dibina dan diperbaiki tempat-tempat ibadat 

7. Mendapat pengiktirafan dan kepercayaan daripada kerajaan-kerajaan Islam lain, dan mendapat penghormatan sebagai pengganti Bani Abbasiyyah. 

8. Menyusun Fatwa-I-Alamgiri (mazhab Hanafi) yang diilhamkan dari Syeikh Ahmad 

Al Qur'an yang ditulis sendiri oleh Aurangzeb 

Anda boleh lihat link-link yang saya sertakan di bawah untuk mengetahui dengan lebih lanjut bagaimana Kerajaan India serta dunia memburukkan nama Aurangzeb hanya sebab dasar agama Islam yang dibawanya. Sememangnya inilah tujuan para orientalis yang bersekongkol dengan musuh Islam mahukan. Nama pemimpin soleh yang dapat mengubah dunia seboleh-bolehnya disampahkan dan digelapkan agar tidak dikenali dunia terutamanya dunia Islam itu sendiri.


Sesungguhnya sejarah itu dapat mengubah dunia, disebabkan itulah kita harus mengkaji dan membersihkan sejarah-sejarah Islam yang sengaja digelapkan oleh musuh-musuh agama Allah. Jika para sejarawan menyatakan seseorang individu itu jahat, maka seluruh dunia juga akan mengatakan begitu. Itulah taktik puak-puak kuffar terutamanya yahudi zionis untuk memburukkan nama Islam di mata dunia. Sedihnya, orang-orang Islam pula hanya mengangguk-angguk kepala setuju dengan apa sahaja yang mereka katakan. Wallahualam.

Semoga Allah Merahmati Abu Mahyuddin Aurangzeb Alamgir.

- Sila Follow Twitter: HiJaBuL Cr3wZ -

27 comments:

  1. ok baru faham
    cuma pernah tgk filem jodhaa akhbar
    pendpt saya keterlaluan citernya


    akhbar itu ke yg dimaksudkan?

    so which one is aurangzeb?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu sy xsilap, akbar ne moyang kpd Aurangzeb ... syah jahan pula bapa kpd Aurangzeb ..

      Delete
  2. Sejarah yang digelapkan.. Terima kasih ya sahabat kerna mencerahkannya...
    Menjadi rujukan berguna buat generasi mendatang...

    ReplyDelete
  3. pembetulan:
    istilah khalifah Allah adalah salah sebenarnya. sebab khalifah bermaksud pengganti. mana mungkin seorang makhluk menjadi pengganti Allah

    ada kemusykilan di sini, aurangzeb ni seorang gabenor atau khalifah? ada hadis menyatakan begini maksudnya:

    “Jika dibai’at dua khalifah, maka bunuhlah yang kedua” (Muslim)

    jelas di sini, haram utk membai'at dua khalifah.

    ReplyDelete
  4. thanx atas pencerahan...nampaknya banyak sejarah islam digelapkan kan?

    belum lagi sejarah nusantara ni... banyak lompong yg meninggalkan tanda tanya....


    Dato' Najib Buta Sejarah

    ReplyDelete
  5. Akbar memang xboleh disanjung..sjarah yg kta tgk kt national geo or discovery kebnyknnya pembohongan belaka..jadi berhati2

    ReplyDelete
  6. salam nsyukran a'la ziarah...

    ~chai n tea~

    Alhamdulillah..dah faham..citer tu mengisahkan tentang Akbar The Great iaitu moyang kepada Aurangzeb..tentang perkahwinannya dengan wanita hindu itu memang benar-benar tercatit dalam sejarah...

    Jika diikutkan, moyang dia nie memang agak longgar dari segi dasar islamiknya...tapi filem Jodha Akbar tu bukannya 100% betul pun berdasarkan fakta. Almaklum la, nama pun filem...

    Last, Aurangzeb adalah cicit kepada Akbar The Great,anak kepada pembina Taj Mahal, Shah Jehan.

    wallahualam...;)

    ReplyDelete
  7. ~Ibnu Jamaluddin~

    InsyaAllah...semoga ianya bermanfaat...;D

    ~SoutulMujahid~

    salam buat saudaraku...kalau tidak silap saya daripada hasil pembelajaran saya khalifah Allah tu dari segi bahasa memang la pengganti namun daripada segi istilah bukan la bermaksud pengganti...

    Di sini adalah mana-mana manusia atau hamba Allah yang memakmurkan bumi ini dengan syariat-Nya, menjalankan segala suruhan Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya...

    jikalau ada kesalahan, harap tegur...ana insan yang dhoif.

    2. Aurangzeb adalah seorang ketua kerajaan bagi Dinasti Mughal.. Jadi secara automatik beliau menjadi khalifah bagi seluruh rakyat dibawah takluknya...

    3. Di mana ayat yang menyebut terdapat dua khalifah ? maaf, saya kurang faham penyataan saudara itu..boleh tolong jelaskan..

    wallaualam...;)

    ReplyDelete
  8. ~Marhaen Kacak~

    afwan...betul, sememangnya banyak yang perlu dikaji oleh umat Islam berkenaan sejarah kita sendiri..

    begitu juga sejarah di nusantara ini yang berkait rapat dengan umat Melayu Islam...


    ~Mohd Sabri Tajuddin~

    Sememangnya Akbar itu tidak boleh terlalu disanjung walaupun beliau juga mempunyai jasa yang besar dalam perluasan Empayar Mughal.

    Ini kerana beliau kurang menjaga keharmonian dasar-dasar Islam dan syariat Allah ketika beliau memegang tampuk pemerintahan... Bahkan itulah yang lebih penting sebenarnya, menjalankan syariat serta undang-undang Islam yang sebenarnya ketika beliau berkuasa.

    Wallahualam, semoga beliau diampunkan oleh Allah swt dan ditempatkan dalam kalangan pemerintah yang 'adil'...Amin.

    ;)

    ReplyDelete
  9. Saya ada tengok citer nih kat Astro discovery (dah mmg yang membuat citer tu pun orang putih)..dasar mereka putarbelitkan cerita ...sekarang baru saya faham kisah yang sebenarnya..terima kasih dengan info ini ye..AKHIRNYA KEBENARAN PUN TIBA....

    ReplyDelete
  10. ~anonymous~

    syukran...alhamdulillah...sama-sama kita bersama dalam menegakkan kebenaran...;)

    ReplyDelete
  11. Saya memang menyanjungi Aurangzeb ni dari saya sekolah rendah lg sebab saya ada membaca kisahnya dlm majalah 'tatih' masa tu saya baru je darjah 6 kisah dia mengurung ayahndanya sendiri krn sikap kejam Shah Jehan krn sanggup memotong tangan pekerja2 dan jurubina Taj mahal krn dia tak mau ada lg sebuah bangunan indah seperti itu malah bercita2 utk membina sebuah lg binaan seakan taj mahal utk dirinya.Aurangzeb berbeza dgn Akbar dari segi akhlak mahupun rohani beliau merupakan seorg yg sgt berpegang kpd islam dan tegas dlm menjalankn tugasnya serta menganggap para ulama sbg panduan dlm pemerintahannya malahan dia jg tidak bertoleransi dlm hal2 berkaitan dgn agama berbeza dgn Akbar yg menolak para ulama seta mengharamkan apa yg halal dan menghalalkan apa yg haram malah pd masa pemerintahannya jg azan tidak dibenarkan dilaungkan secara kuat malah di istananya jg beliau mmbina sebuah kuil kecil utk isterinya jodha bai yg beragama hindu dan atas hasutan isterinya lah beliau sanggup menolak nasihat para alimi dan ibu angkatnya sendiri sebab itu mengapa Akbar disanjung leh org hindu dan mengangapnya sbg pemerintah yg adil dan Aurangzeb sbg seorg yg kejam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar, beruntungnya sudah dapat pendedahan sejak sekolah rendah. Saya baru lagi rupanya...huhu. Teruskan mengkaji dan mengkaji, insyaAllah kebenaran akan terserlah.

      Delete
  12. nice blog, dah follow awak dah, follow lah saya balik ye :
    http://kainkapanku.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran. Ya, sudah saya follow. ^_*

      Delete
  13. cerita pasal shah jehan pun dah banyak putar belitnya..

    Ada yang mengatakan beliau membunuh semua arkitek yang membina Taj Mahal tersebut dengan alasan supaya orang lain tak dapat membina binaan yang sama..

    Sedangkan bila kita pergi ke Taj Mahal tersebut, masih lagi ada TEAM TEKNIKAL yang melakukan kerja-kerja menjaga dan membaik pulih Taj Mahal tersebut dengan cara asalnya. Iaitu segala kerja pertukangan dilakukan dengan tangan tanpa bantuan mesin. Dan ILMU PERTUKANGAN tersebut diturunkan secara warisan iaitu bapa kepada anak..

    Ini tidak tepat dengan TOMAHAN yang dilemparkan kepada Shah Jehan yang mengatakan semua pembina Taj Mahal sudah dibunuh dan ada juga yang dibutakan...

    Wallahualam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurm, informasi baru bagi saya di sini. Terima kasih atas pekongsian. Ya, baru saya terfikir. Namun, segalanya boleh berlaku. Mungkin waris-waris yang kini berada di sana belajar dari luar atau sempat belajar daripada waris mereka yang dibunuh atau dipotong tangannya sebelum mereka diperlakukan demikian.

      Kerana kalau tak silap saya, hanya yang terlibat secara langsung akan diperlakukan demekian rupa. Yang lain masih boleh mewariskan kemahiran serta ilmu mereka kepada orang lain. Wallahualam.

      Delete
  14. saya pun juga ketahui sejarah aurangzeb nie..mmg banyak sejaraj telah ditulis oleh orientalis- jadi mereka ini menulis berdasarkan kepada pemahaman dan pegangan mereka.

    Boleh tak sdra tuliskan cerita ttg Snuk Honrangje- klu x silap saya namanya- betul or tidak..mmg dia salah seorg orientalis la..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu saudara. Saya sokong. Berkenaan dengan Snuk Honrangje. Saya kena kaji dulu betul-betul baru boleh tuliskan dalam bahasa melayu. Tapi, betul ke ejaan nama tu? Huhu, Kalau tak silap saya beliau orientalis Belanda kan? Apa yang saudara nak tahu tentang beliau?

      Delete
  15. blog saudara baru saya terjumpa dgn tak sengaja.Syukur AlhamduLiLLah saya jumpa blodg ini.Sebelum ini pun memang dalam kajian saya sejarah islam di India..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Boleh la kongsikan dengan saya hasil kajian tuan. Ini emel saya: farto.east@gmail.com

      Delete
  16. org barat... nampak sgt busuk hati dan dengkinya pd umat Islam. almaklumlah... dasar pengecut. generasinya juga pengecut. apa yg dorg boleh lakukan selain drpd men'sampah'kan umat Islam?

    ReplyDelete
  17. pemusik tu buat demonstrasi?
    macam orang pas pkr dap je

    ReplyDelete
  18. SETUJU dgn Mr Bolggers...LOLs

    ReplyDelete

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan komen di bawah. InsyaAllah, jika ada sebarang persoalan dan perbincangan yang diutarakan, saya cuba jawab. InsyaAllah. Penggunaan "Anonymous" tidak digalakkan. Terima kasih. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL POPULAR SEPANJANG ZAMAN

ARTIKEL POPULAR BULANAN

ARTIKEL POPULAR MINGGUAN

Widget