FOLLOW HIJABUL CREWZ

Saturday, 17 May 2014

[WAJIB BACA] Salah Faham Berkenaan Perlaksanaan Hudud Brunei


Baru-baru ini heboh di laman sosial yang mengatakan hukum hudud di Brunei tidak adil, zalim, tidak kondusif kerana hanya golongan marhaen yang akan dikenakan hukuman berkenaan sekiranya undang-undang ini dilaksanakan dengan melepaskan golongan elit pemerintah. Benarkah kenyataan ini? Yang mendakwa demikian turut menyatakan bukti seperti gambar di bawah:


"Peruntukan Perkara 84A:
“84B. (1) Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan tidak pandai berbuat salah sama ada atas sifat peribadi atau rasmi Baginda. Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan tidak boleh dibicarakan di dalam mana-mana mahkamah berkaitan dengan apa-apa jua yang dilakukan atau ditinggalkan daripada dilakukan oleh Baginda dalam masa atau selepas pemerintahan Baginda sama ada atas sifat peribadi atau rasmi Baginda.”
Hurm, kalau baca sekilas pandang maka benarlah dakwaan ini. Sekaligus menyokong kenyataan mereka yang mengatakan hukum hudud di Brunei hanya suatu hipokrasi dan kepura-puraan serta zalim malah tidak adil. Ok. Mai sini saya nak jelaskan segala kesalahfahaman dan fitnah ini. 

Perkara yang disebutkan oleh mereka tu kita wajib faham dan hadam. Fasal itu ada di dalam perlembagaan Brunei yang lama dan pindaan perlembagaan yang terakhir adalah pada tahun 2008. Enakmen Hudud pula baru sahaja dilaksanakan pada 1 Mei 2014. 

Pada satu kenyataan akhbar di Brunei Times oleh Kementerian Agama Brunei, hukuman jenayah syariah akan dilaksanakan kepada semua yang berada di Brunei tanpa mengira pangkat. 

Dan didalam Perlembagaan Brunei yang lama itu terang-terang dinyatakan hanya “Kebawah Duli Sultan Yang Di-Pertuan..” bukan dinyatakan “Kerabat” sebagaimana yang disebarkan oleh sesetengah orang. Mohon periksa balik, jangan main baca sekejap terus tuduh dan hina je.

Seperti yang diterangkan di atas, fasal peruntukan di atas ini telah wujud sebelum Brunei meluluskan penggubalan hudud lagi sebenarnya dalam erti kata lain fasal di atas ini dibuat bukan untuk membolehkan Sultan Brunei terlepas daripada hukuman sebenarnya. Tapi, peruntukan di atas inilah yang sebenarnya yang membolehkan Sultan Brunei mengarahkan hukum hudud diluluskan TANPA ADA SEBARANG HALANGAN daripada mana-mana pihak dalam negara tersebut.

Perlaksanaan hukum Syariat tak boleh lari daripada terma-terma yang perlu diikut antaranya Tadarruj. Sekarang ini Brunei pun baru di peringkat Fasa pertama. Begitu juga di Malaysia, langkah pertama dengan mentaqninkan undang-undang Jinayat.

Sekarang konteks Malaysia, Kelantan dalam fasa seterusnya iaitu nak bawa 'Private Bill' di Parlimen untuk meminda Akta Mahkamah Syariah 1965 yang hanya tersekat kepada perkara 356 sahaja. 

Konteks negara Brunei pula, kena baca dulu Constitutional Documents Brunei. Sebelum laksana Hudud, perkara 84 perlembagaan Brunei SUDAH ADA. Kemudian, Sultan Brunei melakukan penghijrahan dari tiada undang-undang Islam kepada Undang Undang Jenayah Islam.

Tetapi sesetengah orang silap tafsirkan perkara 84 itu. Sedangkan buat masa ini, tafsiran itu sebenarnya Sultan mempunyai kuasa mutlak laksana apa-apapun perlembagaan yang disambung penerangan pada perkara 85 perlembagaan.

Ingat, ini hanyalah fasa pertama kepada perlaksanaan hudud di Brunei. Nantikan fasa yang seterusnya yang mana saya yakin perkara 84 insyaAllah bakal dipinda bagi merealisasikan HUDUD YANG SEBENAR-BENARNYA! Step by step la. Slow, slow orang kata.

Malaysia bila lagi? Langkah pertama pun tak mula-mula lagi. Hurm.

Monday, 5 May 2014

Selagi Belum BACA & BUAT perkara ini, Jangan Sembang Pasal HUDUD ?!


Sebelum kita ke perbahasan lanjut berkenaan hudud, meh sini sign petisyen kat bawah ini dulu.


Nak faham macamana HUDUD patut diimplementasikan di negara kita. Baca kenyataan Dr Mohd Zuhdi Marzuki :-
"Mana ada deraf undang-undang dalam dunia ini yang sempurna ketika ia pertama kali dibentangkan, termasuklah undang-undang British yang dilaksanakan sejak Malaysia merdeka. Sebab itu ada parlimen, DUN dan ada peruntukan pindaan undang-undang untuk meneliti dan mengizinkan perkembangan undang-undang itu dari masa ke semasa. Demikianlah dengan Enakmen Jenayah Syariah Negeri Kelantan, deraf itu mustahil terus sempurna sehingga tidak perlu lagi pindaan di masa akan datang. Laksanakan dulu biarkan undang-undang itu berkembang dengan ijtihad-ijtihad semasa para ulama, barulah kita boleh lihat kehebatannya berbanding undang-undang ciptaan manusia. Saya berpandangan itulah semangat buku Hashim Kamali "Punishment in Islamic Law: A Critique of the Hudud Bill of Kelantan, Malaysia". Kalaulah buku itu semangatnya untuk menghalang Enakmen Jenayah Shariah Negeri Kelantan dari dilaksanakan, penulisan seperti itu bertentangan dengan nature perkembangan sesuatu deraf perundangan."
Ada juga suara-suara sumbang yang mengatakan sesebuah negara yang mengamalkan hudud atau tidak adalah sama sahaja malahan boleh jadi lebih teruk dan mundur andai sesebuah negara itu melaksanakan hudud. Adilkah kenyataan begini? Sila baca juga kenyataan Dr Muhd Zuhdi Marzuki :- 

"Saya berpandangan tidak adil untuk menjadikan ranking The Safest Countries yang lazimnya berdasarkan Global Peace Index untuk menilai keberkesanan Undang-undang Islam (Hudud) untuk mencegah jenayah. Indeks tersebut berdasarkan banyak parameter bukan sekadar kadar jenayah (criminal rate). Termasuk dalam parameter indeks keamanan global itu ialah kadar insiden keganasan, insiden konflik dalaman, hubungan harmoni dengan negara jiran, jumlah perbelanjaan pertahanan, jumlah anggota pasukan keselamatan, sumbangan terhadap misi keamanan PBB dan lain-lain. Kalau berdasarkan parameter ini memanglah Arab Saudi dan Pakistan tertinggal ke belakang, kerana negara ini dijadikan medan untuk menghadapi terroris oleh kuasa besar sendiri. Hubungan Pakistan dengan India sampai sekarang hampir mustahil boleh distabilkan. Oleh sebab itu mengambil indeks ini untuk menilai keberkesanan Islam dan hukumnya untuk mengekang jenayah adalah tidak tepat. Sepatutnya lebih sesuai diambil secara spesifik kadar jenayah yang berlaku dalam 100,000 penduduk sesuai dengan tujuan hukum jenayah Islam (hudud) adalah berkaitan dengan jenayah. 
Kalau diambil kadar jenayah (criminal rate) negara-negara yang dikatakan paling selamat itulah yang tertinggal, sebagai contoh kadar rogol berdasarkan statistik 2009: 
a. Sweden berada di kedudukan kedua dengan 53.2 kes per 100,000 penduduk
b. New Zealand di kedudukan ketiga dengan 30.9 kes
c. Ireland di kedudukan kelima dengan 22.3 kes
d. Iceland di kedudukan keenam dengan 21.6 kes
Keempat-empat negara ini berada di kedudukan teratas dalam Global Peace Index dari segi negara paling selamat diduduki. Negara-negara Islam termasuk yang melaksanakan sepenuh atau sebahagian hukum Islam adalah antara paling rendah kes rogol, contohnya Sudan kadarnya 2.9 dan Maldive 3 dalam 100,000 penduduk. 
Berhubung dengan jenayah bunuh dengan niat pula, berdasarkan indeks kadar jenayah global, kadar bunuh di Arab Saudi adalah 0.8 kes bagi 100,000 penduduk dan UEA juga 0.8, lebih rendah daripada New Zealand 0.9, Sweden 1.0, Australia 1.0, Ireland 1.2, Kanada 1.6, Finland 2.2 dan US 4.8.  
Bagi kejadian rompakan pula, kejadian rompakan di Arab Saudi (statistik tahun 2000) hanya 2.9 kes bagi 100,000 penduduk, Pakistan (tahun 2000) 0.1 kes, Qatar (tahun 2004) 2.6 kes dan Brunei (tahun 2006) 0.5 kes, berbanding dengan US (tahun 2006) 146.6 kes, Sweden (tahun 2006) 94.2 kes, Australia (tahun 2002) 81.8 kes, New Zealand (tahun 2006) 59.7 kes, Ireland (tahun 2006) 55.7 kes, Switzerland (tahun 2006) 54.6 kes dan Finland (tahun 2006) 32.3 kes. 
Jelas sekali berdasarkan angka-angka itu dari segi kadar jenayah dan kejadian jenayah-jenayah tertentu negara-negara yang melaksanakan secara sempurna atau sebahagian hukum jenayah shariah lebih berjaya dari negara-negara scandinavia yang dibanggga-bangggakan. Pakistan selalu dijadikan sebagai model buruk perlaksanaan hukum jenayah shariah, sedangkan semua maklum negara itu adalah negara yang politiknya tidak stabil dan banyak berlaku konflik dalaman disebabkan pengaruh kuasa-kuasa dunia yang terlibat dalam politik serantau.  
Jumlah penduduk Pakistan pula lebih dari 180 juta, justeru amat dangkal untuk membandingkan dengan negara yang jauh daripada konflik dan tidak menjadi medan percaturan kuasa-kuasa dunia seperti di Sweden, Switzerland, Finland dan Iceland, apatah lagi penduduk mereka yang begitu sedikit seperti Iceland hanya 300,000, Finland 5 juta, Switzerland 8 juta dan Sweden 10 juta. Dalam keadaan konflik dan penduduk yang begitu ramai, Pakistan masih dapat mengatasi beberapa negara ini dalam aspek-aspek jenayah."

Ok. Dah settle? Meh baca ni plak.

Ada yang kata, hudud tak boleh dilaksanakan atas alasan tidak selari dengan perlembagaan negara. Benarkah begitu? Tak boleh matchingkan ke? Jom tengok ulasan rakan blogger MatRodi berkenaan dengan hal ini:-


1. Mereka yang menentang hudud menggunakan pendapat bahawa ianya 'unconstitutional'- bercanggah dengan Perlembagaan. Mereka yang menyokong pula tampaknya seolah-olah bersetuju dengan pendapat ini. Hakikatnya perlaksanaan hudud mengikut lunas perundangan negara bukanlah satu perkara yang mustahil.

TENTANGAN PERUNDANGAN

2. Menurut hujah mereka, hudud tidak boleh dilaksanakan di Kelantan kerana:

a) Negeri tidak mempunyai kuasa menggubal dan menghukum orang Islam di atas kesalahan yang termaktub di dalam Senarai Persekutuan seperti jenayah awam seperti bunuh, rogol dan merompak walaupun ini adalah kesalahan serius di dalam Islam. (Perlembagaan Persekutuan, Jadual 9, Senarai 2, Perenggan 1)

b) Negeri mempunyai had hukuman ke atas sebarang kesalahan yang ditetapkan iaitu maksimum penjara 3 tahun, denda RM5000 dan 6 sebatan. (Mahkamah Syariah (Kanun Jenayah) 1965). Maknanya adalah mustahil untuk Negeri meminda hukuman kepada potong tangan dan rejam mati dengan batu.

c) Negeri tidak mempunyai kuasa mengenakan hudud kepada bukan Islam walaupun bukan Islam rela hati mahukan hudud. Ini bermakna hudud kepada orang Islam akan membawa kepada keadaan di mana satu kesalahan- tetapi dua jenis hukuman kepada dua pesalah yang berbeza agama. Ia bertentangan dengan konsep 'kesaksamaan undang-undang tanpa mengira bangsa dan agama'. (Artikel 8, Perlembagaan Malaysia).

3. Terdapat 2 solusi bagaimana untuk mengatasi perkara (a), (b) dan (c).

SOLUSI 1

4. Perkara 76A dan 80 Perenggan 4 (Perlembagaan Persekutuan) membenarkan Kerajaan Persekutuan untuk memberikan kuasa kepada Negeri bagi menggubal undang-undang berkenaan dengan jenayah yang terdapat di dalam Senarai Persekutuan. Bermaksud kerajaan Kelantan boleh menggubal serta menghukum bagi jenayah seperti bunuh, rogol dan merompak. Untuk menggubal undang undang bagi membenarkan Kelantan melaksanakan hudud dengan menggunapakai Perkara 76A dan 80 (4) supaya perkara (a) dan (b) diatasi, hanya majoriti mudah diperlukan.

5. Bagaimanapun untuk memastikan perkara (c) tidak berlaku, tidak dapat tidak hudud mesti dilaksanakan kepada semua rakyat termasuklah bukan Islam. Ini hanya boleh berlaku sekiranya Perlembagaan Malaysia dipinda dan ditetapkan bahawa Malaysia adalah negara Islam yang mana undang-undang jenayah hanyalah satu dan tertakluk kepada semua. Ini memerlukan majoriti 2/3 Dewan, persetujuan Majlis Raja-Raja dan TYDP Sabah Sarawak.

6. Terdapat 137 MP Muslim di Dewan Rakyat- kurang 11 MP untuk majoriti 2/3 dewan. Memandangkan mustahil 11 MP bukan Islam menyokong Solusi 1, maka lebih realistik jika dilakukan solusi 2.

SOLUSI 2

7- Penal Code atau Undang-undang jenayah Persekutuan yang sedia ada digubal hukumannya mengikut hukuman hudud. Contohnya jika hukuman merompak yang sebelum ini disabitkan penjara ditukar kepada potong tangan.

8. Solusi ini tidak akan membawa kepada masalah perlembagaan kerana pindaan terhadap Penal Code tertakluk kepada orang Islam dan bukan Islam. Ia akan mengelakkan daripada perkara (c) berlaku. Ia juga tidak memerlukan majoriti 2/3 dewan sebaliknya hanya majoriti mudah. Situasi ini samalah seperti meminda undang-undang Perbankan Islam dan Takaful.

Bagaimana Hudud Boleh Dilaksanakan Mengikut Lunas Perundangan Malaysia

9. Memandangkan BN dan PR main selamat dan tidak mungkin berani membentangkan Solusi 1 atau 2 (Penulis yakin PAS berani), mana-mana ahli parlimen yang tidak memegang jawatan menteri bolehlah membawa rang undang-undang perlaksanaan hudud sebagai 'Private Members Bill'. Dalam hal ini, MP PAS mungkin boleh secara senyap bekerjasama dengan Jabatan Perdana Menteri atau Kementerian Dalam negeri meminta mereka menyediakan khidmat pakar dalam menggubal rang undang-undang (atau pindaan) hudud.

10- Tuan Speaker Dewan dengan budi bicara beliau bolehlah meletakkan Private Bill ini sebagai 'keutamaan' kerana dari segi praktisnya 'Private Bill' akan ditenggelamkan dengan hal-hal urusan kerajaan. Selepas rang undang undang ini dibentangkan buat kali pertama, Tuan Speaker boleh mengarahkan rang undang-undang tersebut dirujuk kepada Menteri yang berkenaan. Dalam solusi 1, kemungkinan Menteri Hal Agama dan Menteri Undang-undang iaitu YB Jamil Khir dan YB Nancy Shukri. Dalam solusi 2, mungkin Menteri KDN YB Zahid Hamidi.

10. Selepas kementerian berkenaan menggubal secara teliti rang undang-undang tersebut, ia akan dibaca kali kedua di Dewan Rakyat. Ketika ini perbahasan dan pengundian dibuat di kalangan ahli parlimen. Harus ditekankan di sini rang undang-undang hudud hanya memerlukan majoriti mudah bagi diluluskan dewan. Maknananya ia hanya memerlukan 111 undi daripada 137 MP Muslim di Dewan Rakyat.

11. Mengikut kelaziman, sebarang undang-undang yang telah diluluskan Dewan Rakyat tidak mempunyai kesukaran untuk mendapat kelulusan Jawatankuasa dan Dewan Negara. Selepas itu, rang undang-undang hudud boleh dipersembahkan kepada YDP Agong bagi mendapat persetujuan dan dijadikan undang-undang. Jika ini berjaya, ia mungkin menjadi sejarah pertama di dalam Parlimen Malaysia di mana 'Private Member Bill' berjaya dibentang, dibahas, diundi dan digazetkan.

KESIMPULAN

12. Memandangkan setiap undang-undang mempunyai pelbagai tafsiran dan rujukan kes, kemungkinan ada beberapa pandangan yang berlainan. Apa yang penting, untuk dengan mudah mengatakan hudud adalah 'unconstitutional' adalah satu pendapat yang separuh betul dan tidak demokratik.

13. Harus diingat tulisan ini menerangkan soal perundangan dan ingin berhujah dengan mereka yang mengatakan hudud tidak boleh dilaksanakan atas faktor perundangan (atau sebab main politik mungkin?). Tulisan ini juga cuba memberikan solusi dan bukan sekadar beretorik. Soal hudud yang bagaimana yang ingin dilaksanakan serta adakah hudud wajar dilaksanakan adalah soal yang berbeza dan tidak dijawab di dalam artikel ini.

So, apa macam sekalian pembaca sekalian? Setuju ke tidak HUDUD dilaksanakan SEKARANG?!

Saturday, 8 March 2014

[GEMPAR] Antara Konspirasi, Realiti & Kepalsuan Kes Kehilangan MAS MH370 Malaysia Airlines

Berita terkini yang sentiasa akan diupdate dari masa ke semasa susulan isu kes kehilangan MAS MH370. Sebahagian artikel ini juga merupakan analisis tidak rasmi namun berpandukan kepada kajian firma agensi antarabangsa seperti Leham Co LLC, rujukan daripada pelbagai sumber serta pandangan penulis sendiri. 


Malaysia dan dunia telah dikejutkan dengan kes kehilangan pesawat Malaysia Airlines MAS MH370 Boeing 777-200ER. Kehilangan secara tiba-tiba tanpa sebarang jejak atau signal yang ditinggalkan menyebabkan kes ini menjadi kes kehilangan pesawat kapal terbang antara yang paling unik dan pelik dalam sejarah.

Di bawah saya sediakan situasi dan apa yang berkemungkinan boleh atau telah berlaku kepada MH370:-

1- Kegagalan struktur kerangka udara atau enjin pesawat. Namun, perkara ini sangat tidak mungkin berlaku kerana melihat kepada sejarah serta rekod Boeing 777 sebelum ini. Namun, para penyiasat tetap akan menilai kemungkinan ini.

2- Kebakaran enjin berkembarnya dan hilang kawalan secara mengejut. Enjin RR pernah mempunyai sejarah gelapnya iaitu apabila ketulan ais pernah memotong aliran bahan apinya. Inilah punca British Airways 777- 200ER melakukan pendaratan cemas di London Heathrow. Selepas kemalangan ini, pembaikpulih telah dijalankan untuk mengelakkan masalah ini daripada berulang, tetapi kemungkinan ini sudah pasti tetap akan dipertimbangkan. Namun perlu diingat, andai kata ini yang telah berlaku, tetap ada tempoh masa yang cukup untuk pesawat membuat pendaratan cemas serta melakukan panggilan kecemasan melalui sistem radionya. Dan Ram Air Turbine (RAT) akan diaktifkan untuk membekal kuasa asas seterusnya instrumentasi dapat dilakukan.

3- Pesawat menjunam, control upset (CAT) kerana pergolakan aliran udara di luar. Sebaliknya, apa yang dilaporkan kepada kita, aliran udara dan cuaca adalah baik ketika kejadian berlaku malahan di Lautan Pasifik cuaca buruk begini sangat jarang berlaku. CAT adalah malapetaka tahap ekstrem yang mana menyebabkan pesawat hilang keseimbangan dan terus menjunam ke dasar lautan dalam kelajuan yang amat tinggi, tempoh masa yang singkat sehingga menyebabkan isyarat kecemasan tidak sempat dihantar. Malapetaka inilah yang berlaku kepada Air France 447.

4- Ketidakfungsian kokpit dan kehilangan upaya semua anak kapal secara penuh diikuti dengan kemusnahan secara sengaja ke atas kapal.

5- BOM!

6-  Ditembak jatuh oleh misil atau peluru berpandu tentera samada secara sengaja ataupun tidak sengaja.

7- Juruterbang membunuh diri. Dalam sejarah pernah berlaku sekurang-kurang 2 kali juruterbang membunuh diri dan pesawat terhempas ke dalam air. Data serta rekod sejarah juruterbang akan dikaji dan segala maklumat yang didapati daripada kotak hitam akan membantu pada ketika ini.

8- Serangan mahupun rampasan oleh pengganas atau penjenayah atau individu yang bersertanya alatan canggih yang dapat menghalang serta mengganggu sistem komunikasi pesawat sekaligus menyebabkan pesawat hilang daripada radar dan sebarang isyarat samada komunikasi ataupun kecemasan tidak dapat dihantar. Penjenayah kemungkinan memaksa juruterbang mengubah haluan pesawat ke destinasi yang tidak dikenal pasti dengan nyawa para penumpang menjadi tebusan.

9- Konspirasi kuasa besar dunia! Kerajaan Malaysia dan Malaysia Airlines dikambing hitamkan? [sumber] 

10- Kuasa Allah swt (alam ghaib). [sumber][sumber]

Ok. Anda sudah baca semua kemungkinan yang berlaku di atas. Jadi, saya memang tidak dapat memberikan anda jawapan konkrit apa sebenarnya yang berlaku. Wallahualam.
------------------------------------------------------------------------------------------
Di sini saya sertakan 4 printscreen yang berbeza mengenai kes kehilangan MH370. Namun, kebenaran dan kepalsuan tidak dapat saya pastikan. Saya hanya kongsikan. Tolong jangan fitnah saya sengaja menyebarkan yang bukan-bukan.

------------------------------------------------------------------------------------------

[UPDATE LATEST] Rangkuman Berita Terkini MAS MH370 :

1- Salah seorang ahli keluarga mangsa (CHINA) berjaya menghubungi no telefon salah seorang penumpang yang berada dalam kapal terbang tersebut. Namun ia tak berangkat. Dan kemudiannya, ia diputuskan. Persoalan yang timbul mungkinkah penumpang di dalam pesawat tersebut masih hidup? [sumber] 

2- Namun kebarangkalian ia adalah angkara serangan pengganas ini dinafikan oleh PAKAR ANTI KEGANASAN ANTARABANGSA. Iaitu Prof Rohan Gunaratna. Bahkan teori ini juga kurang diyakini benar oleh salah seorang pilot yang enggan mendedahkan namanya. [sumber]
Katanya ;
"Dalam pada itu seorang juruterbang MAS yang enggan dikenali berkata, sistem keselamatan Boeing 777-200 dilengkapi dengan alat kawalan canggih yang membuatkan sebarang cubaan rampasan, hampir mustahil. 
 
"Memang tahap keselamatan pesawat tersebut tinggi. Terutama selepas kejadian serangan 11 September 2001 di Amerika Syarikat, kebanyakan pesawat mempunyai tahap keselamatan tinggi yang tidak memungkinkan ia dirampas," katanya.  
Katanya pintu kokpit pesawat itu dilengkapi dengan kod akses serta kamera litar tertutup (CCTV) yang mana juruterbang boleh melihat segala perubahan yang berlaku di dalam kokpit. Selain itu, terdapat juga sistem penggera yang boleh mengeluarkan isyarat senyap tanpa pengetahuan pengganas."
3- Data pemantauan awal yang diperiksa oleh Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat, Pentagon mendapati pesawat MH370 yang hilang pagi Sabtu, tidak meletup di Laut China Selatan. Menurut laporan The New York Times, yang memetik sumber seorang pegawai kerajaan negara itu, satu sistem yang memantau letupan di seluruh dunia telah digunakan untuk pemantauan awal tersebut namun ia tidak mengesan sebarang tanda letupan di kawasan perairan itu. [sumber]

4- Tompokan minyak di perairan Vietnam sah bukan bilik MH370. Menurut Agensi Maritim Malaysiai tompokan minyak tersebut adalah dari aktiviti kapal laut bukan dari kapal terbang.

5- Saham MAS merudum 19%.

6- Temubual Buletin Utama TV3 bersama Kapten Nurodin Abd Majid (Former, Fleet Manager B777, MAS) yang juga Kapten yang melakukan 'Test Drive' ketika MAS mula membeli pesawat B777. Beliau menafikan semua andaian sama ada insiden MH370 ada kaitan dengan hijack, meletup, terhempas, berpatah balik, kerosakan enjin dan sebagainya. Beliau nyatakan "PESAWAT HILANG".Kata beliau, "Ketika dunia teknologi di tahap tertinggi, Inilah keajaiban Allah mengatasi teknologi. Sebagai orang beriman, kita kena percaya kuasa Allah.  [sumber][sumber]

7- Sebanyak 1788 Bot Nelayan dari Kelantan dan Terengganu berkerjasama dengan Kerajaan Malaysia dalam misi mencari MH370. Kerajaan Indonesia dan Thailaind juga mengarahkan persatuan nelayan mereka turun membantu dalam misi mencari.

8- Siasatan terkini kehilangan pesawat MH370 mendedahkan bukti dan kemungkinan baru bahawa pesawat berkenaan cuba berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selepas radar milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengesan pergerakan pesawat itu.



9- Nelayan di Kota Bharu buat laporan polis, lihat pesawat komersial terbang rendah di udara.

10- Gambar individu yang menggunakan passport curi disebarkan oleh pihak berkuasa. Seorang warga Iran dan seorang lagi belum dapat dikenal pasti.


11- Polis siasat empat sudut kemungkinan: rampasan, sabotaj, masalah psikologi para penumpang dan anak kapal dan masalah peribadi di kalangan penumpang dan anak kapal.

12- Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata "Lelaki yang telah dikenal pasti itu bukan dari wilayah autonomi Xinjiang Uyghur di China." Para pegawai yang meneliti rakaman CCTV itu berkata bahawa dua lelaki yang menggunakan pasport curi itu kelihatan seperti 'Caucasian'. Kedua-dua penyamar itu dilihat melalui pemeriksaan visual dengan mudah kerana gambar di dalam pasport sepadan dengan wajah mereka,".

13- Polis tak dapat sahkan kesahihan emel yang daripada kononnya kumpulan berani mati, 'Chinese Martyrs’ Brigade' yang didakwa bertanggungjawab menyebabkan kehilangan pesawat MH370.

14- Signal lemah squawk dikesan. Pemasangan Temporary Mobile Bicon telah mengesan isyarat lemah di perairan Laut China Selatan jam 1145 pagi hari ini (Hari 4) selama 30 saat.

15- “Dalam sebahagian kes lain, ada saudara mendakwa dapat melihat keluarga yang menaiki pesawat itu aktif online menerusi laman jaringan tempatan Cina digelar QQ,” lapor Washington Post. [sumber]

16- Radar menunjukkan pesawat MAS MH370 Diekori Pesawat Lain? Benarkah? [sumber]

17- Interpol mengesahkan 2 pasport yang hilang digunakan penumpang dalam pesawat itu didaftarkan dalam pangkalan datanya. 

18- Tentera Malaysia dakwa berjaya kesan MH370 di Selat Melaka. [sumber]

19- 8 pemuda dengar letupan kuat di perairan Marang, Terengganu jam 1.20 pagi hari pertama kejadian. [sumber]

20- Gambar lama skandal didedahkan TV Channel 8 Australia itu menerbitkan artikel dengan terperinci tindakan pembantu juruterbang itu, Fariq Abdul Hamid ketika membantu mengemudi satu penerbangan lain dari Phuket, Thailand ke Kuala Lumpur. Namun, ini gambar 3 tahun lepas dan semua krew yang terlibat telah dikenakan hukuman. [sumber]

21- Iran menawarkan bantuan kepada Malaysia untuk menyiasat dua warganegaranya yang dipercayai menaiki pesawat MH370 dengan menggunakan pasport curi. [sumber]

22- Kekeliruan bilangan bagasi dan bilangan penumpang yang tidak menaiki MH370. Mula-mula 5 beg, kemudian tiada, selepas itu 4. Disebabkan kenyataan tersebut, ramai tertanya-tanya adakah lima beg yang dibawa keluar membawa maksud lima penumpang tidak menaiki pesawat MH370. Yang diketahui cuma seorang penumpang tidak menaiki pesawat iaitu pelajar Universiti Tsinghua di Beijing, Jessica Yee Wai Ching kerana tersilap tarikh. [sumber]

23- Kenyataan Ketua Polis Negara, DCA dan MAS penuh percanggahan dan kekeliruan. Dunia mula menuding jari kepada pihak berkuasa Malaysia [sumber][sumber]

24- Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud menafikan membuat pengesahan bahawa pangkalan udara Tentera Di-Raja Malaysia di Butterworth mengesan pesawat MH370 berada dekat kawasan Pulau Perak di Selat Melaka pada pukul 2.40 pagi Sabtu lepas sebelum isyaratnya hilang tanpa sebarang petunjuk. Ini juga menyebabkan Vietnam gantung operasi udara cari MH370 kerana tunggu penjelasan Malaysia. [sumber]

25- Kebetulankah Freescale dengan kes kehilangan MH370? Syarikat Freescale pula menjadi tumpuan ini kerana 20 orang penumpang MH370 adalah kakitangan syarikat berkenaan. Ia juga memiliki Freescale RF yang terlibat menyediakan penyelesaian terhadap keperluan Aeroangkasa dan Pertahanan dan ini dijelaskan melalui www.freescale.com/RFmilitaryProduk komersil Freescale RF memenuhi keperluan aplikasi seperti:

  • Komunikasi medan perang
  • Avionik
  • Radar HF melalui Band L- dan S-
  • Pemandu Misil (Missile Guidance)
  • Peperangan Elektronik (Electronic Warfare)
  • Pengenalan, sekutu atau musuh (IFF) 

26- Sidang media (KLIA, 5:00 pm, 12 Mac 2014), diketuai Datuk Seri Hishammuddin bin Tun Hussein, Pemangku Menteri Pengangkutan bersama MAS, DCA dan pihak tentera:-
  • Hari kelima pencarian MH370, 12 negara telah menyertai pencarian ini, ianya adalah kerjasama multinasional dan yang terbaru dari India, Jepun dan Brunei
  • Kami berharap dapat membawa lebih banyak pakar untuk membantu untuk menganalisa data di darat atau laut
  • Fokus kami masih tertumpu untuk mencari pesawat dan kotak hitam
  • Kita mencari di Selat Melaka dan Laut China Selatan dan meliputi 27,000 batu nautika
  • Kali terakhir radar dikesan 2:15 pagi pada hari dilaporkan hilang, 200 batu utara Pulau Pinang oleh radar tentera
  • Radar awam (civil secondary radar) MH370 terakhir dikesan pada 1:30 pagi
  • Pihak berkuasa tidak akan mengurangkan usaha untuk mencari pesawat yang hilang
  • Pencarian diluaskan di dua kawasan dan memberi fokus di Selat Melaka dan Laut China Selatan
  • 42 kapal laut dan 39 pesawat digunakan untuk mencari pesawat yang hilang di dua lautan tersebut
  • Kami sangat konsisten dengan pencarian kami dan kami tidak menjumpai apa-apa penemuan. Walau bagaimana pun kami masih memperluaskan pencarian pesawat yang hilang
  • DCA mengesahkan ada menerima "petunjuk" pesawat tersebut melakukan air turn back, pencarian diperluaskan sehingga ke Lautan Andaman. Azhar menekankan ia hanya "kemungkinan".
  • MAS CEO memberitahu, kesemua kapal terbang MAS adalah selamat untuk diterbangkan
  • Selagi kita tidak jumpa pesawat tersebut, kita tidak akan berhenti mencari - Hishamudin
  • 4 penumpang yang menempah penerbangan tidak hadir dan 4 orang yang lain yang dalam senarai standby mengambil tempat duduk mereka
  • Pihak India tampil ke hadapan untuk bekerjasama dan Malaysia mahukan kepakaran mereka dalam kompleks data.
26- Untuk mendapatkan update live terkini kronologi penuh Kes Kehilangan MH370, sila ikutinya di sini atau di sini. (Saya dah tak cukup masa nak update, sory)

Jika anda semua dahagakan informasi yang berbentuk spekulasi, info, teori konspirasi tahap tertinggi yang mana saya tahu sebahagiannya mengandungi kebenaran dan sebahagiannya  hanya teori tanpa fakta dan bukti yang kukuh. Namun, jika anda telusuri link-link yang saya serta di bawah ini, saya yakin pasti akan ketemu jawapan di salah satu daripada link di bawah ataupun kebenarannya ada pada kesemua link di bawah tapi anda sendirilah yang perlu bijak menilai. Sentiasa follow-up link-link di bawah dan kajilah sendiri! Sekian.


Sama-sama kita berdoa agar pesawat MAS MH370 segera dapat ditemui serta semua anak kapal serta penumpang selamat. #PrayForMH370 #MH370

[Analisis dan berita terkini akan diupdate di sini dari masa ke semasa. Sila Refresh]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL POPULAR SEPANJANG ZAMAN

ARTIKEL POPULAR BULANAN

ARTIKEL POPULAR MINGGUAN

Widget