FOLLOW HIJABUL CREWZ

Thursday, 9 October 2014

[WAJIB BACA] Menjawab Isu Konspirasi Antarabangsa Menyerang PAS & TGHH !!!

Mungkinkah ini jawapan yang paling kukuh dan rasional kenapa YB Ustaz Nik Mohd Abduh menulis artikel, "Islam Tanpa Syariat" tempoh hari? Seperti yang sedia maklum ramai yang mengkritik ahli Parlimen Pasir Mas itu berkenaan dengan "Konspirasi Antarabangsa Menyerang PAS & Menjatuhkan Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang (TGHH)" !?


Penulis melihat ada dalam kalangan kita yang cuba menolak apa yang disebut YB Nik Mohamad Abduh tanpa melihat keseluruhan cerita. Mereka cuba mengkelakarkan isu ini apabila tulisan beliau dipetik oleh Berita Harian dan Utusan Malaysia. Mereka menyamakan apa yang disebut sebagai konspirasi teori.

Mari kita melihat asas kepada apa yang disebut Ustaz Nik Mohamad Abduh:-



1. Dunia ISLAM sekarang dalam mood kebangkitan, dari timur dan barat. TGHH menjadi rujukan di seluruh dunia dalam kalangan Gerakan Islam.

2. TGHH menjadi penasihat utama kepada Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin sehingga ada ura-ura beliau dilantik sebagai Mursyidul AM Ikhwanul Muslimin selepas pimpinan Ikhwanul Muslimin ditangkap (Perlu diingat, TGHH bukan warga Mesir & bukan berbangsa Arab).

3. Beliau terlibat menyelesaikan konflik Yaman, kawan akrab beliau Dr Majid Az Zindani adalah pemimpin Parti ISLAH Yaman. Konflik di Yaman sekarang adalah kerana mahu menghapuskan Parti ISLAH.

4. Sebelum Pemilu Indonesia, TGHH turun ke Indonesia supaya parti-parti ISLAM yang terdapat di Indonesia berjumlah lebih 40 buah parti agar bersatu. Beliau turun ke pesantren Darus Salam dan menyeru kepada penyatuan Partai ISLAM, namun tidak mencapai hasil yang diinginkan. 

5. Beliau mengusahakan penyelesaian kepada pergolakan di selatan Thailand dan Filipina, menggunakan hubungan dengan kerajaan Malaysia supaya urusan diplomatik dapat diselesaikan.

6. Beliau diberi penghormatan untuk memberi panduan dalam ESOM, Persidangan Ekonomi di Turki yang ingin menembusi Pasaran Eropah melalui jaringan-jaringan yang sudah diatur oleh Almarhum Necmettin Erbakan (Milli Gorus).
Necmettin Erbakan
Peranan-peranan yang dimainkan oleh TGHH di peringkat antarabangsa ini menimbulkan ketidaksenangan oleh dasar Barat dan Amerika. Amerika cuba menyekat pergerakan TGHH melalui pelbagai cara. 

Ini baru sedikit peranan yang didedahkan, belum kira lagi bagaimana berpengaruhnya beliau kepada Rashid al-Ghannushi, Ketua Parti an Nahdah di Tunisia, bagaimana pula peranan beliau ketika mana menjadi perunding Sunni-Syiah dalam hal keselamatan dan persenjataan di Iran yang dijemput oleh Presiden Ahmadinejad sendiri sehinggakan menjadi orang penting dalam hampir semua proses perdamaian yang melibatkan konflik serta pergolakan di seluruh dunia Islam. Sehinggakan kepada proses perdamaian Perang Iraq-Kuwait, beliaulah antara individu yang terlibat.

Namun, oleh kerana TGHH terkenal dengan cara politik Muwajahah Silmiyyah dalam melawan Barat, mereka tidak dapat mengaitkan TGHH dengan sebarang aktiviti keganasan.

Oleh itu, barat menerusi dialog dan wacana intelek, cuba membawa kembali metode serangan kepada Dunia ISLAM yang digepalai TGHH dengan cara lama, Cara penyusupan ke dalam Gerakan ISLAM. Cara yang pernah digunakan untuk meruntuhkan empayar ISLAM Turki Uthmaniyyah.

Di Mesir, kita melihat Kamal Helbawy, yang dulu pernah jadi Presiden World Assembly of Muslim Youth (WAMY) dan wakil Ikhwanul Muslimin di United Kingdom, telah berpaling tadah kepada regim As Sisi.

Dalam banyak perkara, gerakan-gerakan ISLAM di seluruh dunia ditanam pertembungan dalaman melalui rancangan yang jahat dan sudah lama dirancang.

Oleh kerana di Arab Saudi, parti politik dan Ikhwan Muslimin diharamkan, USA dapat menjalankan hubungan baik dengan Arab Saudi. Namun begitu, hubungan dinamik, Iran, Hizbullah, Arab Saudi, Mesir, Syria dan lain-lain memeningkan semua pihak. Kedinamikan ini banyak tidak difahami melainkan diterangkan satu persatu oleh TGHH kepada pimpinan gerakan ISLAM sedunia.

Sebab itu, jika kita meneliti pergerakan Syeikh Yusuf Al Qardawi, bukankah sebelum ini beliau lantang menentang syiah dalam kes Syria? Kenapa akhir-akhir ini, beliau tidak lagi cuba mencampuri isu Syiah - Syria? Dan kenapa pula TGHH diterima senang hati sebagai Naib Presiden Ittihad Ulama sedunia? Semua ini bukan kebetulan semata-mata seperti mana yang difahami  oleh kebanyakan orang.


Akhirnya, barat mengambil contoh AKP Turki dan An Nahdah Tunisia, sebagai senjata baru untuk menenggelamkan aspirasi gerakan ISLAM. Mereka cuba memberi penekanan dan sokongan kepada cara Turki dan Tunisia membawa politik ISLAM. Akhirnya, media di dunia ISLAM dan Barat, dan juga melalui perbahasan akedemik, wacana politik baru islam (post islamisme) diangkat ke tengah-tengah fikiran umat ISLAM.

Kalau di Indonesia, Ahmad Dzakirin telah menulis satu buku kebangkitan Pos Islamisme bagi memuji AKP dalam Pemilu Turki. Ahmad Dzakirin adalah lulusan Nanyang insitute of Technology, Singapura. Tulisan dia banyak menyokong cara AKP, namun begitu secara faktanya, beliau banyak mendedahkan bagaimana strategi AKP sedikit demi sedikit terikat dengan sekular dan liberal demokrasi di Turki.

Berkenaan isu menjatuhkan TGHH adalah untuk menidakkan peranan beliau di peringkat antarabangsa dan menyekat cara serta manhaj beliau yang berpolitik di Malaysia. Gerakan ISLAM seluruh Dunia telah memandang PAS sebagai satu model yang paling baik apabila berhadapan dengan Demokrasi dan Muwajahah Silmiyyah. 

Malah, menurut laporan dari sahabat-sahabat Ikhwanul Muslimin di Mesir dan Timur Tengah, mereka amat terkejut apabila Abang Mat Sabu menjadi Timbalan Presiden PAS dan digunakan oleh media Syria berbulan-bulan sebagai propaganda sokongan PAS terhadap Regim Basyar Assad. Lawatan Mat Sabu ke Syria pada tahun lepas menjadi isu hangat dalam gerakan ISLAM sedunia.

Gerakan memposisikan pemimpin citra Post Islamisme adalah gerakan terancang di seluruh dunia. Kegagalan An Nahdah menangani politik Tunisia, PKS menangani politik Indonesia menyebabkan aliran baru dunia ISLAM ini hilang punca selain bergantung penuh kepada model Turki.

Kelemahan model Turki ialah AKP berjuang dalam lanskap sekular yang TOTAL. Ini memberi sedikit rukhsah kepada AKP bertindak begitu. Namun begitu, ia turut dikecam Almarhum Necmettin Erbakan kerana merasakan AKP terperangkap dalam rancangan Israel raya oleh pergerakan Zionis. Keberadaan AKP dalam politik Turki boleh sangat dijawab secara ilmiah oleh mana-mana ilmuwan gerakan ISLAM yang lain.

Gerakan Post Islamisme ini banyak didokong secara ilmiah oleh tokoh-tokoh dari International Institute of Islamic Thought (IIIT) dan disokong oleh dana yang banyak melalui Prince Talal Al Waleed Foundation yang berpusat di Amerika dan Riyadh. Mereka juga bergabung dengan NGO-NGO Islam seluruh Eropah dan Barat dalam mengetengahkan fekah baru yang diketengahkan mereka.

Malah kalau dilihat dari semua penulisan mereka, bentuk Daulah ISLAMIAH tidak banyak diiktiraf, sebaliknya hanya menumpukan kepada hak kesaksamaan universal. Sedangkan isu ini hanya terkandung dalam Fiqh Al Aqliiyyat (minoriti) yang diaplikasi di Barat. Fiqh ini tidak boleh dieksport ke dunia ISLAM yang majoriti umat ISLAM adalah rakyatnya.


Perkembangan semasa dalam PAS, yang boleh disimpulkan dalam perbahasan Muktamar ke-60 baru-baru ini juga, memberi gambaran bahawa terdapat gerakan yang cuba menolak Tuan Guru Presiden. Ucapan Ketua Pemuda Kelantan, Ustaz Fadhli Shaari dalam membahaskan ucapan dasar Presiden, telah mendedahkan ada rakaman rancangan PasMa yang diadakan di Pustaka Az Zahra, Kota Bharu. Pendedahan beliau ini langsung tidak disentuh oleh mana-mana pemimpin lain dan ini menandakan bahawa isu yang dibawa boleh menyebabkan pembongkaran terus dibuat dan akan merugikan pergerakan tersebut.

Sebaliknya, mereka cuba menutup dengan isu remeh-temeh, label dan adab yang sudah diterangkan oleh ramai perwakilan.

Asalnya, penulis mahu menulis secara ringkas berkenaan gerakan menjatuhkan Tuan Guru Presiden PAS di peringkat dunia dan Malaysia. Namun, kerana perlu menjelaskan dari pelbagai sudut, tulisan ini terpaksa dipanjangkan. Moga tulisan ini mampu memberi pencerahan.

Artikel di atas sudah diolah daripada tulisan asal :

19 comments:

  1. Boh la wei... turun la hadi ayoh ping ganu

    ReplyDelete
    Replies
    1. apakah dgn turun nya TGHH masalah akan selesai... pulang kepangkal jalan dalam Jamaah kita PAS dan sama2 kita pertahankan PR... musuh kita yg nyata dan sama adalah ubn yg rakus...halakan senapang dan peluru kita pada mereka, bukan kepada kita sesam PR...marilah kita muhasabah diri... sama2 betulkan tekad kita

      Delete
  2. satu ulasan yg panjang tetapi bodoh...kenapa saya kata bodoh?kerana andaian mimpi adalah...'ada gerakan dari dalam'.gerakan dari dalam tu sapa?kalau dah dapat bukti dan ada batangtubuh talibarut amerika atau zionis tu..pecat je la org yg dituduh tu.kan dah jelas2 talibaru amerika?boleh simpan ke?
    tak payah la tembak sesama sendiri..tembak sesama sendiri tu la sebenarnya agenda yahudi..>
    cakap nak kerjasama dgn pakatan rakyat..pastu hentam sesama pakatan rakyat..ckp tahalu siyasi ada batas2 syarak..pastu hentam plak sesama sendiri..apa sebenarnya yg puak2 tolol ni nak sebenarnya?bagi la jawapan jelas.kalau tahalu siyasi keluar dari syarak..pisah je dari pakatan rakyat...kalau ada gerakan antarabangsa hendak jatuhkan ulama..pecat je org dlm tu..bukan susah pun..yg sangat susah dan pelik skrg adalah..orang2 yg berserban..tetapi berckp mcm biawak..tuduh tanpa bukti...berjanji pun bersifat munafik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 100%.....yang paling kelakar adalah pe Indon untuk satukan parti politik Islam....kat sini parti Umno yang melayu Islam di tendang jauh2 n berdakapan dengan DAPIGS yang hendak hancurkan melayu Islam....memang BODOH diorang ni..ckp tk serupa bikin.....sorry kalau terasa.

      Delete
    2. kau orang memang pecinta sekular .... cuba pandang pada segi global sikit ... apa kehendak yahudi .... apa kehendak barat .... apa kehendak us .... silap-silap TGHH sengaja diberikan jawatan peringkat global untuk dijadikan ALASAN untuk musnah Islam di malaysia ini ..... pemerintah umno, tanpa sedar, dijadikan barua untuk capai matlamat itu ......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Delete
  3. Ulasan yang menarik, tidak semua orang dapat memahaminya lebih2 lagi oleh orang2 yang bebal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 20:34

      Memandang anda tidak bebal, anda terlalu cerdik, tentu ada sudah tahu bahagian mana dari artikel ini yang orang bebal tak faham dan keliru.

      Sebagai orang yg otak super geliga, hurailah bahagian2 tersebut dalam bahasa orang bebal boleh faham. Itukan juga dinamakan dakwah.

      Heran juga aku, aku yang bebal ni boleh tulis berbaris dan perengan. Anon 20:34 yang trrlalu cerdik hanya mampu tulis satu ayat yang tergantung makna.

      Delete
    2. Benarlah janji Allah,org yg zalim tidak akan diberi hidayah oleh Allah...
      Kalo dh memusuhi alim ulamak cnfirm2 la tergolong dikalangan org yg zalim.x hairan la puak2 ni buta hati,ulama dimaki sesuka hati mak bapak dia je,igt la sikit setiap kata2 dan perbuatan kita akan disoal di akhirat nnt...
      Semoga TGHH terus istiqamah dlm perjuangan memimpin ummah.Doakn agar kita semua mendapat taufik dan hidayah dr Allah..TAKBIR!!!

      Delete
  4. baca lah dgn hati yg terbuka...nilai lah unsur berita dan pendapat penulis... kejujuran adalah penting... biar lah org yg tidak sehaluan (pen... pasma) merasa bahawa masih ada lg yg sayang pada Jamaah PAS dan Presidendan AJK nya...

    ReplyDelete
  5. Sejujurnya tiada apa yang Yahudi takutkan dari PAS, pada kedudukan PAS sekarang. PAS hanya akan menjadi ancaman, apabila PAS menjadi sebuah parti yang lebih kuat dan mengalahkan UMNO. PAS akan menjadi parti yang memerintah Malaysia jika ia menang 50% kerusi yang ditandinginya.

    Jika Yahudi nak mengalahkan PAS pun tak susah sebenarnya. Suburkan rasa ujub dan marah pada hati ahli-ahli PAS. Yakinkan PAS yang mereka patut keluar dari PR. Maka untunglah UMNO - selamatlah segala kepentingan Yahudi di Malaysia (BUKANLAH saya mengatakan UMNO itu Yahudi; tetapi Yahudi amat selesa dengan dasar UMNO sekarang).

    So balik kepada thesis Nik Abduh. Ancaman DSHH pada Yahudi sekarang amatlah tipis, so tak adanya mereka nak bersusah payah nak berkonsipirasi. Selagi Yahudi-yahudi ini dapat mencucuk hati Nik Abduh dan rakan-rakannya, maka selamatlah mereka.

    ReplyDelete
  6. PAS perasan hebat. Pemimpin pelapis macam YB Nik Abodoh ni memang akan membawa PAs ke satu aras baru dalam tong taik. Bahlol, bengong !!!

    ReplyDelete
  7. haji hadi presiden pas kepala butuh ponteng waktu pembentangan bajet 2015. tiap2 tahun ponteng. ahli parlimen apa macam ni kalau suka ponteng? sia2 orang marang undi kamu haji hadi kepala butuh. pencacai pas tolong jawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jahatnya mulut...kesian mak ko ya dapat anak tak soleh..anak pemaki

      Delete
  8. artikal paling merepek .........kalau nak membodek haji hadi pun patut-patutlah...... ingat orang sekarang bodoh macam nik abooduuuhhhh....cer tengok, ULARMAAAKKK manggil orang BARUA...pil kudalah tikam kawanlah....woiii mat....waktu belanjawan pun hilang...jadi naib Presiden Ittihad Ulama sedunia pun orang tolong...itu pun tikam kawan dari belakang peeee dahhh sesungguhnya iman tak dapat diwarisi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tolong bagitau sapa yg tolong dia jadi naib presiden ijtihad ulama sedunia? Nak tau sangat2 ni....

      Delete
  9. Cemburu dgn TGHH. Pahalanya sedang bertambah-tambah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tau mana pahala dia bertambah? sebab dia berkopiah berjanggut? tak guna nampak macam alim tapi kaki ponteng. kimak punya presiden pas sial!!!!!!

      Delete
    2. Wallahi,kalau kpd ahli maksiat pun kita tak layak utk memaki hamun spt kata2 kesat saudara lemparkn,ape lg kpd murabbi ummah yg sekian lama yg berjuang menegakkan hukum allah di muka bumi ini...bertaubat lah wahai saudara,moga allah memberi hidayah,ulamak hanya meneruskn perjuangan rasulullah,pewaris nabi jgn sesekali kita menghina....

      Delete
  10. mat farouk28 November 2014 23:36
    Benarlah janji Allah,org yg zalim tidak akan diberi hidayah oleh Allah...
    Kalo dh memusuhi alim ulamak cnfirm2 la tergolong dikalangan org yg zalim.x hairan la puak2 ni buta hati,ulama dimaki sesuka hati mak bapak dia je,igt la sikit setiap kata2 dan perbuatan kita akan disoal di akhirat nnt...
    Semoga TGHH terus istiqamah dlm perjuangan memimpin ummah.Doakn agar kita semua mendapat hidayah drpd Allah...TAKBIR!!!

    ReplyDelete

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan komen di bawah. InsyaAllah, jika ada sebarang persoalan dan perbincangan yang diutarakan, saya cuba jawab. InsyaAllah. Penggunaan "Anonymous" tidak digalakkan. Terima kasih. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL POPULAR SEPANJANG ZAMAN

ARTIKEL POPULAR BULANAN

ARTIKEL POPULAR MINGGUAN