FOLLOW HIJABUL CREWZ

Wednesday, 27 November 2013

[PANAS] Ini Realiti Pertembungan Profesional vs Ulama dalam PAS? Hadoi!

Pertembungan profesional dan ulama' nampaknya terbukti dengan analisis dan kejadian yang berlaku semasa muktamar baru-baru ini? Kekecohan dan pergaduhan yang berlaku sehinggalah kepada adegan baling kerusi, black out, pengundi hantu sehinggalah maki-memaki mengalahkan pemilihan UMNO. Betul ke ini berlaku? Ulama' dibaling batu? Realiti atau fantasikah ini? Jom selongkar...

Gambar sekadar hiasan

Sebenarnya inilah yang TELAH berlaku dan PERLU dilakukan...

Muktamar PAS kali ini memperlihatkan persaingan yang paling sengit, paling tidakpun semenjak Era Kepimpinan Ulama awal 1980-an. Persaingan dan pertandingan merebut jawatan dalam kepimpinan Jawatankuasa PAS Pusat dan dewan-dewan merupakan perkara lazim bagi PAS sebagai sebuah parti politik Islam dan gerakan dakwah Islam bergerak dalam kerangka demokrasi. Kelaziman seperti inilah yang menjadikan PAS terus dinamik dalam menghadapi perubahan zaman sejak awal penubuhannya lagi. Oleh hal yang demikian, terdapat kalangan pemerhati politik dan pengkaji gerakan dakwah tidak melihat apa-apa kelainan dalam Muktamar PAS pada kali ini.

Pandangan ini ada kebenarannya sekiranya Muktamar PAS kali ini sekadar dilihat dari segi persaingan antara individu yang bertanding. Bagaimanapun, sekiranya dilihat kepada gagasan yang dibawa oleh individu yang bertanding, akan dapat diperhatikan dua aliran yang utama iaitu aliran baru yang mahu merubah wajah PAS dan aliran lama yang mahu mengekalkan wajah itu. Kedua-dua gagasan itu diwakili oleh calon yang sesuai bagi merebut beberapa pos penting dalam PAS sama ada peringkat Jawatankuasa PAS Pusat atau dewan-dewan. Lebih daripada itu, kedua-dua gagasan ini mempunyai sokongan ahli-ahli akar umbi, malah dari kalangan mereka yang bukan ahli (penyokong simpati PAS).

Persaingan antara kedua-dua gagasan ini sememangnya sudah ada bibit-bibitnya lebih 10 tahun yang lalu. Bagaimanapun, kedua-dua gagasan ini dikenali dengan jenama yang lain iaitu golongan ulama dan golongan profesional. Berikutan dengan itu, sepanjang dekad yang lalu, persaingan yang wujud dalam PAS lebih dianggap sebagai pertembungan antara golongan ulama dan golongan profesional. Maka setiap kali tiba musim muktamar terutama muktamar pemilihan, akan terpancul ulasan-ulasan bahawa PAS sedang berhadapan dengan kemelut siapa yang seharusnya memimpin, sama ada ulama atau profesional?

Setiap kali terpanculnya ulasan-ulasan tersebut, setiap kali pulalah pemimpin-pemimpin utama PAS menafikan dikotomi ahli-ahli PAS seperti itu. Demi merapatkan semula saf kepimpinan PAS, dikemukakan pula gagasan “memprofesionalkan ulama dan mengulamakan professional”. Terdapat juga usaha lebih kreatif untuk mengendurkan persaingan kedua golongan tersebut dengan menaja kemunculan golongan ketiga yang digelar ‘aktivis’. Namun demikian, apabila menjelang muktamar pada tahun-tahun berikutnya persaingan antara kedua-dua golongan dan dikotomi ahli-ahli PAS kepada ulama dan profesional muncul kembali. Mungkinkah ini menjadi petunjuk bahawa persaingan yang sebenar bukanlah antara golongan ulama dan professional seperti yang disangka?

Sebenarnya, pertembungan yang berlaku dalam PAS adalah antara golongan yang cuba mewajah-barukan PAS dan golongan yang mahu mengekalkan wajah lama. Kedua-dua golongan ini didukung oleh ulama dan professional malah aktivis, justeru tidak wajar menggolongkan pertembungan itu kepada golongan ulama sahaja atau golongan professional sahaja. Mereka yang cuba mewajah-barukan PAS mahu merubah tema perjuangan, strategi dan pendekatan PAS supaya lebih memenuhi keperluan sebagai anggota PR, manakala golongan yang mahu mengekalkan wajah lama cuba mempertahankan tema, strategi dan pendekatan lama PAS supaya terus mendapat kepercayaan pengundi Melayu-Islam.

Semenjak era Reformasi di akhir 1990-an, bibit-bibit pertembungan itu telah bermula sehingga semakin meruncing setiap kali datangnya muktamar. Pada muktamar kali ini, pertembungan itu mungkin telah sampai ke kemuncak sehingga memerlukan satu penyelesaian yang bijak di semua peringkat. Pertembungan kali ini telah disertai oleh kumpulan lebih ramai yang turut disertai oleh golongan muda, malah badan-badan bukan kerajaan dan media-media perdana yang cenderung kepada Umno turut kelihatan berpihak. Menyedari hakikat tersebut, muktamar PAS kali ini seharusnya dijadikan medan untuk mendamaikan pertembungan yang berlaku.

Perlukah Perubahan?

Sekiranya dilontar persoalan, perlukah PAS berubah? atau perlukah PAS berwajah baru? Sudah pasti persoalan ini akan melebarkan lagi jurang pertembungan. Bagaimanapun, sesuatu yang begitu pasti, situasi yang berlaku dalam PAS hari ini adalah situasi ‘abnormal’, iaitu meminjam istilah ‘abnormal science’ yang digunakan oleh Thomas Kuhn. Situasi abnormal ini bermaksud tiada lagi kesepakatan dalam kalangan ahli-ahli PAS dalam perkara-perkara cabang sehingga kadang-kadang kelihatan turut menyentuh perkara-perkara prinsip. Sekiranya situasi abnormal ini diuruskan dengan baik, ia boleh mendorong kepada satu lonjakan baru dalam perjuangan PAS.

Situasi abnormal ini adalah rentetan kepada perubahan kognitif yang telah berlaku dalam kalangan pimpinan dan ahli PAS sejak lebih 10 tahun yang lalu. Perubahan kognitif ini ditandai dengan pandangan dan pendirian yang pelbagai dalam PAS. Apabila perubahan kognitif ini semakin melebar, ia membawa pula kepada perubahan institusi dalam PAS. Perubahan institusi ini ditandai oleh kewujudan DHPP, organisasi penyelarasan antara PAS-PR, penubuhan NGO berkaitan PAS dan lain-lain.

Menurut John Ziman, perubahan kognitif dan perubahan institusi ini lazimnya akan mendorong pula perubahan lebih besar, iaitu anjakan paradigma. Anjakan paradigma ini akan menghasilkan lonjakan baru yang cukup positif dalam perjuangan PAS. Salah satu contoh yang cukup segar berkaitan dengan lonjakan baru ini ialah tema ‘Negara Berkebajikan’, sebagai merujuk kepada sistem kenegaraan yang ditunjukkan oleh al-Quran dan al-Hadis. Tema Negara Berkebajikan ini bukan sekadar menjadi satu wacana baru dalam politik Islam dan gerakan dakwah di Malaysia, malah wacana tersebut telah mula menerobos sempadan antarabangsa. 

Oleh sebab itu, tanpa perlu menjawab persoalan di atas, situasi yang berlangsung sememangnya menunjukkan perubahan sedang berlaku dalam PAS. Perkara yang begitu penting untuk dipastikan, perubahan itu berlaku dalam ruang lingkup yang dibenarkan oleh prinsip Islam dan ia membawa kepada masa depan yang lebih cerah kepada PAS. Dengan pengertian lain, situasi perubahan yang sedang berlangsung hari ini dalam PAS perlu diuruskan sebaik mungkin oleh kepimpinan dan ahli parti, justeru muktamar kali ini adalah ruang yang paling sesuai sebagai titik mula.

Perubahan Menurut Islam

Sebagai sebuah parti dan organisasi yang meletakkan Islam sebagai teras, sudah pasti PAS perlu memastikan perubahan yang berlaku menuruti al-Quran dan al-Hadis. Di dalam al-Quran, ayat ke-11 surah al-Ra`ad, Allah SWT menerangkan bahawa perubahan yang berlaku pada sesebuah masyarakat bermula dengan perubahan dalaman yang berlaku pada diri mereka (keimanan). Meskipun ramai mufassirin menafsirkan ayat ini sebagai perubahan dari kebaikan kepada keburukan, petunjuk umumnya tetap menggambarkan kepentingan perubahan dalaman sebagai pencetus perubahan dalam masyarakat.

Rasulullah SAW sendiri menjadi penafsir yang paling jelas tentang perubahan masyarakat seperti yang disebut oleh ayat ini, apabila baginda membuat perubahan besar dalam masyarakat jahiliyah Arab seterusnya masyarakat manusia secara keseluruhan. Perubahan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dalam tempoh 23 tahun, bermula dengan perubahan dalaman atau secara lebih tepat bermula dengan Iqra’ (ilmu). Demikianlah juga sifat perubahan yang seharusnya berlaku dalam PAS pada hari ini, seharusnya digerakkan oleh ilmu dan dipimpin oleh golongan berilmu atau ulama.

Bagaimanapun, ilmu yang menjadi pendorong kepada perubahan itu bukanlah ilmu yang disempitkan oleh pelbagai istilah yang beku dan dibataskan wacananya hanya dalam ruang lingkup bilik kuliah yang pseudo (tidak menggambarkan realiti sebenar). Ilmu yang menggerakkan perubahan itu ialah ilmu digarapkan secara langsung daripada al-Quran dan al-Hadis oleh para mujtahid pada masa kini dengan mengambil pengajaran penting daripada ijtihad ulama masa silam. Sekiranya diperhatikan terhadap tema Negara Berkebajikan, ia muncul melalui susur galur seperti ini.

Perubahan yang harus berlaku pula bukanlah perubahan yang tergelincir dari prinsip yang digariskan oleh kedua sumber asas Islam, iaitu al-Quran dan al-Hadis. Sebaliknya perubahan yang seharusnya berlaku ialah perubahan yang kembali memperkukuhkan prinsip yang sedia ada dengan pendekatan yang baru. Perkataan yang digunakan untuk menggambarkan perubahan ini ialah ‘tajdid’, iaitu mengambil pengajaran daripada hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, al-Bayhaqi dan al-Hakim tentang peranan Mujaddid dalam memperbaharukan urusan Islam.

Sebenarnya, PAS telah mempunyai resepi perubahan seperti ini semenjak penubuhannya. Berkaitan dengan itu, terdapat pengkaji yang mengkategorikan PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang pada masa yang sama merupakan parti politik Islam. Dalam konteks ini, PAS disebut sebagai gerakan Islam yang fundamentalis tetapi modernis. Dengan pengertian lain, PAS begitu tegas mendukung prinsip-prinsip Islam tetapi menggunakan cara-cara moden untuk merealisasikan prinsip-prinsip itu. Meskipun istilah yang digunakan agak kebaratan, tidak dapat ditolak ia paling mendekati tajdid yang diamalkan oleh PAS dalam konteks Malaysia.

Oleh sebab itu, kemelut perubahan yang sedang berlaku dalam PAS diyakini tidak akan memecahbelahkan PAS, walaupun itulah yang dikehendaki oleh pihak lawannya. Pelbagai usaha dilakukan untuk meruncingkan lagi pertembungan yang sedang berlaku dalam PAS, kadang-kadang secara tidak disedari disambut oleh dalaman parti. Mereka yang ‘tersambut’ usaha meruncingkan pertembungan itu sebahagiannya telah terpelanting dan terpencil dari arus perjuangan PAS. Mereka yang menyedari usaha pihak luar itu pula sedang berwacana sesama sendiri untuk melakukan lonjakan baru.

Kepentingan Wala dan Tasamuh

Muktamar PAS pada kali ini, diyakini akan mampu untuk menyelesaikan pertembungan yang sedang berlaku. PAS di peringkat akar umbi telah sepakat menyerahkan kembali teraju kepimpinan kepada Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, sekaligus menunjukkan beliau diterima oleh kedua-dua gagasan yang bertembung. Manakala ditakuk yang lebih tinggi, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS yang mempengerusikan Majlis Syura Ulama, turut mendapat kepercayaan kedua-dua gagasan. Sekiranya kepercayaan terus diberikan kepada mereka, diyakini pertembungan yang sedang berlaku dalam PAS akan mencetuskan satu lonjakan baru.

Bagaimanapun, kedua-dua tokoh pimpinan PAS tersebut yang dilihat sebagai elemen penyatu masih tidak memadai melainkan perlu ada tasamuh antara kedua-dua gagasan yang bertembung. Tasamuh yang dimaksudkan ialah memberikan penghormatan kepada gagasan pertama (kebanyakannya ulama) untuk mengawasi perubahan dan memberikan kepercayaan kepada gagasan kedua (kebanyakannya profesional) untuk menerokai perubahan. Keseimbangan antara keduanya menjadi satu lagi faktor yang penting untuk memastikan pertembungan tidak menjadi krisis, sebaliknya menjadi lonjakan.

                                      Mohd Zuhdi Marzuki

Friday, 22 November 2013

Live Streaming: Siaran Langsung Muktamar Tahunan PAS Ke-59 (2013)


Hanya perlu klik sahaja untuk mengikuti secara langsung segala perjalan muktamar samada bagi Dewan Pemuda PAS Pusat, Dewan Muslimat PAS Pusat, Dewan Ulamak PAS Pusat, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat serta Majlis Tertinggi PAS Pusat. Keputusan-keputusan penting akan dapat diketahui secara pantas  dan cepat terutamanya dalam saingan sengit jawatan Naib Presiden dan Timbalan Presiden yang hangat dipertandingkan. 

Jemput mengikuti Muktamar Tahunan Pas Pusat kali ke-59 yang disiarkan secara langsung di:

www.youtube.com/ehsantv [Klik Link Ini]

Sekiranya anda menghadapi masalah video tersangkut-sangkut, cuba pastikan setting Youtube player anda disetkan sebagai Auto.

Sekiranya masalah tidak dapat diatasi, jemput ikuti melalui radio internet Hijau FM di:

www.hijau.fm [Klik Link Ini]


Atau boleh juga cuba play video di bawah jika ianya sedang "ON-AIR".

Thursday, 21 November 2013

Rakyat Malaysia Pertama Dikebumikan Disamping 60 Sahabat Nabi

Ahmad Ammar Ahmad Azam pelajar Malaysia dimuliakan di Turki. Dilaman Sosial, video kenangan Ahmad Ammar menjadi perkongsian sehinggakan individu boleh sebak dan mengalirkan air mata jika menonton kisah perjalanan pemuda yang berusia 20 tahun itu. Untuk info, Ahmad Ammar telah pun meninggal dunia pada 2 November 2013 jam 1.30 petang akibat dilanggar ambulan ketika melintas jalan di Istanbul, Turki. 

Jenazah Ahmad Ammar dimuliakan di Turki kerana beliau merupakan pemuda yang banyak berjasa kepada masyarakat dan juga dalam ilmu agama dan aktif dalam berdakwah. Selain itu, pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia seperti di Syria dan sebagainya. Ahmad Ammar juga pernah berhasrat untuk mati Syahid dalam kehidupannya. Namun, kematiannya akibat kemalangan jalan raya pada 2 November lalu telah menyebabkan beliau digelar sebagai  “Syahid yang tertangguh” oleh para sahabatnya.

Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam

Biodata Ahmad Ammar Ahmaz Azam
Ahmad Ammar Ahmad Azam yang berusia 20 tahun merupakan pelajar cemerlang tahun dua bidang sejarah di Marmara University (Goztepe) Istanbul. Ahmad Ammar telah kembali ke rahmatullah pada petang Sabtu 2 November 2013 akibat kemalangan jalan raya. Beliau merupakan anak keempat dan satu-satunya anak lelaki Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman, mantan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Beliau juga merupakan pelajar  cemerlang SPM 2010 di Maktab Tentera Diraja dan memilih menyambung pengajian dalam bidang Sejarah di Turki.

Punca Ahmad Ammar Ahmad Azam Dimuliakan Di Turki
Pada umur yang masih muda, Ahmad Ammar telah mengembara banyak tempat untuk menuntut ilmu, menimba pengalaman dan mencurah bakti untuk kesejahteraan ummah tanpa mengira bangsa dan agama. Selain itu, beliau juga telah menjadi sukarelawan untuk menyertai misi kemanusiaan seperti di negara Syria. Ahmad Ammar juga pernah berhasrat untuk mati Syahid ketika menyertai misi kemanusiaan. Selain itu, Ahmad Ammar amat dikenali kerana mempunyai budi pekerti yang baik, tekun, berdisiplin, taat, bercita-cita tinggi dan sikap hormatnya kepada yang lebih dewasa. Ahmad Ahmad juga dihormati sebagai seorang yang kuat ilmu agama dan aktif dalam dakwah memperjuangkan agama Islam.

Keistimewaan Jenazah Ahmad Ammar Di Turki
Allahyarham Ahmad Ammar disemadikan di Perkuburan Eyub Sultan menghadap Laut Golden Horn. Tanah perkuburan ini menempatkan lebih 60 jasad para sahabat nabi, auliya’, panglima Uthmaniyyah dan orang-orang kenamaan di sana. Namun Datuk Bandar telah memberi pengecualian kepada Ammar hingga allahyarham menjadi orang Malaysia pertama disemadikan di sini. Malah begitu ramai orang termasuk masyarakat setempat selain rakan satu universiti yang hadir ketika allahyarham disolatkan di Masjid Ayub Sultan, Istanbul seterusnya mengiringi jenazah Ammar ke kubur.

Video Kisah Kehidupan Ahmad Ammar Ahmad Azam

Gambar Pengebumian Ahmad Ammar Ahmad Azam
Ahmad Ammar Ahmad Azam
Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-3
Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-2  Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-6
Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-4
Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-5
Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-7


Sumber: Link 

Wednesday, 6 November 2013

Analisis PRK N.20 Sg Limau : Kenapa Undi Majoriti Merosot?


Penantian terhadap keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau telahpun berakhir dengan PAS mengekalkan kemenangan kali keenam berturut-turut.


Seperti yang dijangkakan, calon PAS Ustaz Mohd Azam Abd Samat menang mengatasi calon BN Dr Ahmad Sohaimi Lazin dengan majoriti 1,084.

Ustaz Azam mendapat 12,069 undi manakala Ahmad Sohaimi Lazim mendapat 10,985 undi.

Apa yang menarik dengan keputusan ini, BN turut mengaku mereka sebenarnya tidak kalah, atau dengan kata lain, "kalah dalam menang".

Ini disandar kepada kejayaan mereka mengurangkan jumlah undi majoriti yang diperolehi Allahyarham Tan Sri Ustaz Azizan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Allahyarham pada PRU13 lalu menang dengan majoriti 2,774 undi.

Apapun justifikasi yang dibuat, ia sekadar alasan klise bagi menampakkan kejayaan yang diperoleh parti masing-masing dan sikap itu adalah biasa bagi parti-parti politik bertanding yang tidak mahu dilihat kalah dan lemah.

Tapi ada menariknya juga bila Umno BN mengaku mereka tidak kalah, dengan kata lain mereka juga menganggap mereka menang.

Apa kesannya? Kesannya adalah terhadap janji Datuk Mukhriz Mahathir yang mahu mengambil Sungai Limau Sebagai Dun angkat Menteri Besar.

Jadi dengan mendakwa mereka juga menang, maka ia telah mengikat janji Mukhriz itu. Lalu rakyat Sungai Limau berhak menuntut janji itu dari BN dan Mukhriz perlu segera mengisytiharkannya.

Saya tidak mahu mengulas panjang soal Dun angkat itu kerana ia soal tanggungjawab pemimpin untuk "menepati janji", tetapi saya mahu memberi sedikit pandangan atas isu jumlah majoriti yang diperdebatkan.

Bagi saya, post-mortem PAS yang akan dibuat sedikit masa lagi tentu sekali akan merungkai faktor penurunan jumlah majoriti itu.

Sebelum mereka melakukan bedah siasat itu, izinkan saya memberi sisi pandang saya berdasar 10 hari saya berkampung dalam membuat liputan di sana.

Ia sekadar analisis ringkas, tetapi dirasakan boleh menjadi asas dalam perdebatan penurunan jumlah majoriti yang diperolehi PAS kali ini.

Bagi saya, asas kepada penurunan jumlah majoriti ini adalah faktor calon itu sendiri.

Jika diimbau kembali, PRU13 lalu adalah penyertaan kali kelima Allahyarham Ustaz Azizan bertanding mempertahan Dun Sungai Limau (dahulu dikenali Dun Sala) yang dimenanginya sejak PRU ke-9 pada tahun 1995.

Hakikatnya ketika mula bertanding pada 1995, Allahyarham Ustaz Azizan hanya menang dengan majoriti 196 undi sahaja.

Pada waktu itu beliau mendapat 8,367 undi menewaskan calon BN yang mendapat 8,171 undi.

Majoriti itu meningkat sehingga yang tertinggi pada PRU2008 iaitu dengan 3,212 undi sebelum menurun pada PRU ke-13 lalu dengan 2,774 undi.

Jika itu faktanya, maka apakah adil untuk menjustifikasi penurunan majoriti PRK Sungai Limau dengan penampilan kali partama Ustaz Azam? Itu persoalan awal yang harus dijawab.

Fakta kedua, pada PRU13 lalu, pengundi Sungai Limau tentunya mengambil kira faktor jawatan Ustaz Azizan ketika itu yang sudah sepenggal menjadi Menteri Besar Kedah untuk terus memilih beliau.

Dengan Ustaz Azizan sebagai menteri besar, dan kerajaan negeri di bawah pentadbiran PAS, sudah tentu dua faktor berkembar ini mempengaruhi pengundinya yang yakin kemenangan Ustaz Azizan akan memberi kebaikan kepada mereka di Sungai Limau.

Cuma nasib tidak menyebelahi PAS Kedah pada PRU13, terpaksa akur bahawa rakyat mahukan perubahan kerajaan, walaupun di Sungai Limau Ustaz Azizan mengekalkan kemenangan.

Lalu sekali lagi persoalan sama timbul, maka apakah adil untuk menjustifikasi penurunan majoriti PRK Sungai Limau kali ini dengan penampilan kali partama Usta Azam?

Secara jujurnya saya melihat bahawa faktor besar kemenangan Ustaz Azam adalah faktor dirinya sendiri, tanpa tidak menafikan bayangan Ustaz Azizan juga membantu kemenangannya. 

Dengan mendapat majoriti 1084 undi (biarpun menurun dari yang diperoleh Ustaz Azizan pada PRU13 lalu), sudah cukup besar menampakkan penerimaan rakyat terhadap beliau untuk mewakili mereka.

Selaku seorang anak muda, kali pertama pula bertanding, dan kemudiannya menang, menggambarkan betapa pemilihan beliau sebagai calon oleh PAS adalah tepat.

Kepada Ustaz Azam, persetankan jumlah majoriti yang dipolemikkan, rakyat telah menunaikan hak mereka dengan memberi mandat kepada anda, maka tunaikanlah pula hak rakyat Sungai Limau selepas ini.

Pada saya, dengan majoriti 1,084 undi untuk penampilan pertama, dan naik melalui pilihan raya kecil (di mana seluruh jentera BN turun bertumpu untuk berkempen) anda sudah boleh dianggap wira.

Penulis adalah Pengarang Berita Harakahdaily.

Sunday, 3 November 2013

[WAJIB LIHAT] PRK Sg Limau: Orang Macam Inilah Yang Anda Perlu Pilih (Video)

Kalau orang macam ini pun tak menang lagi, tak tahu lah. Wahai pengundi BN, berubahlah. berani hijrah kepada PAS. Kepada pengundi PAS, anda wajib turun mengundi. Undi anda akan ditanya di akhirat kelak! Takbir!!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL POPULAR SEPANJANG ZAMAN

ARTIKEL POPULAR BULANAN

ARTIKEL POPULAR MINGGUAN