FOLLOW HIJABUL CREWZ

Tuesday, 30 August 2011

[GAMBAR] Pemergian Tn Guru Hj Hashim bin Abu Bakar

Tepat jam 1300,lenyap dan hilanglah satu permata yang menyinari Kelantan secara khususnya dan Malaysia umumnya.Pemergian Tuan Guru Haji Hashim Bin Abu Bakar merupakan satu kehilangan yang tiada penggantinya buat semua.Dijangkakan KDYMM Tuanku Sultan Kelantan bersama Menteri Besar Kelantan akan hadir dalam upacara sembahyang jenazah dan pengkebumian..

Sayyidina Abu Darda' meriwayatkan satu hadis tentang pemergian seorang ulama' itu merupakan satu kecacatan bagi kita:
"Meninggalnya seorang 'alim itu adalah satu musibah yang tidak dapat dipulihkan dan kekurangan yang tidak dapat ditampal.Meninggalnya seorang alim umpama bintang yang hilang sinarnya.Meninggalnya satu kelompok manusia jauh lebih ringan daripada meninggalnya seorang alim."
(Riwayat Abu Daud,Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi)





Perginya seorang ulama, bererti hilanglah sebahagian ilmu, Abdullah bin ‘Amr bin Ash meriwayatkan sebuah hadits:
"Sesungguhnya Allah tidaklah mencabut ilmu dengan (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) hamba-hambaNya. Tetapi Allah Ta’ala menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim-ulama sehingga apabila tidak tertinggal satu orang alimpun, manusia akan menjadikan pemimpin-pemimpin dari orang-orang yang bodoh, maka tatkala mereka ditanya (tentang masalah agama), lalu mereka akan berfatwa tanpa ilmu, akhirnya mereka sesat dan menyesatkan."


(Hadits riwayat al-Bukhari, Muslim, at-Tirmidhi dan Ibn Majah)

Tok Guru meraikan & mendoakan tetamu yang datang ke rumahnya.



Wafatnya ulama, bererti hilanglah satu bintang yang menjadi petunjuk kepada umat, terlebih lagilah ulama dari kalangan ahlulbait. Mereka seumpama bintang dilangit yang menjadi petunjuk kepada para pengembara, maka apabila mereka tiada, pengembara kan hilang pedoman dan langit menjadi suram tiada tidak berseri.
Daripada Anas bin Malik رضي الله عنه katanya: Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda (maksudnya): Sesungguhnya perumpamaan ulama di bumi ini adalah seperti bintang-bintang yang dijadikan petunjuk di dalam kegelapan-kegelapan darat dan lautan, apabila bintang-bintang ini sirna di antara kegelapan-kegelapan tadi, maka sudah tentu para penunjuk jalan akan berhadapan dengan kesesatan jalan
[Hadis riwayat Imam Ahmad]

KDYMM Tuanku Sultan Kelantan & Tok Guru

Dinyatakan dalam kitab Ittihaf As-Sadah Al-Muttaqin 'Ala Syarh Ihya' Ulumuddin karangan Al-Allamah Sayyid Murtadha Az-Zubaidi bahawa kewafatan ulama' itu ditangisi penduduk bumi seperti binatang,tumbuhan dan lain-lain.Hal ini kerana Ulama'lah yang mengajarkan manusia hukum-hukum berburu,menyuruh manusia berlaku Ihsan dengan setiap makhluk Allah.

Tujuan penulisan ini hanyalah kerana berpegang dengan hadis Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم daripada Sayyidina Abdullah Bin Umar:
"Tuturkanlah kebaikan-kebaikan orang yang wafat dari kalangan kamu dan tahanlah diri kalian daripada menuturkan kejahatan mereka."
[Hadits riwayat Abu Daud,Al-Hakim dan al-Baihaqi]
Ditambah pula beliau merupakan seorang ulama' besar.



Syeikh Nuruddin & Tok Guru

Habib Umar & Tok Guru



Qaddasallahu sirrahu wa nawwara darihahu wa hasyarahu ma'a assolihin.

Sila klik link dibawah untuk koleksi gambar-gambar yang dirakam petang tadi.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2165354787532.114879.1656530382

Al-Fatihah


p/s   :hormatilah dan sayangilah Ulama',mungkin peranan mereka kecil pada kerajaan dunia namun di sisi Allah siapa yang tahu....renung-renungkan

Saturday, 13 August 2011

Sejarah Islam Menakluki China

Berdasarkan sumber dari China, Maharaja Tang II telah menghantar utusan kepada Nabi Muhammad SAW untuk menghantar pendakwah ke negara tersebut. Nabi telah menyambut baik dengan menghantar tiga orang pendakwah. Dua daripada pendakwah itu meninggal dunia semasa perjalanan yang amat jauh, dan hanya seorang sahaja yang selamat sampai ke China. Maharaja tersebut telah membina sebuah masjid untuknya. Bermula dari itu beliau mula menyebarkan Islam di negeri China.


Semasa pemerintahan khulafah Al-Rasyidin yang ketiga (Uthman bin Affan), baginda telah mengutuskan Saad bin Abi Waqqas ke China pada tahun 651 Masehi (29 Hijrah.). Hasilnya lawatan tersebut, maharaja China tersebut telah mengarahkan pembinaan Masjid yang besar dan indah di Bandar Canton atau kini dikenali sebagai Guangzhou. Setelah itu, hubungan Islam dan China berkembang pesat sehingga munculnya perkampungan Muslim yang pertama, dibangun adalah Cheng Aan. 

Hal ini berlaku pada masa dinasti Tang. Setelah itu, ribuan Muslim dari Arab, Parsi dan Asia Tengah menyerbu masuk China yang mana ketika itu berada di puncak peradabannya.

Tentera Islam dibawah Qutaibah bin Muslim menjalankan penaklukan ke atas Bandar Kashgar ibu kota Turkestan Timur pada tahun 714 M dan menyeru Maharaja China memeluk Islam. (Turkestan Timur adalah sebuah negara merdeka sehingga ditakluk oleh kerajaan Manchu tahun 1759. Pada tahun 1876 ia memberontak dan merdeka dari kerajaan Manchu dan pada tahun 1949 ia di kuasai oleh kerajaan komunis China.)

Dalam tahun In 757 M. (138 Hijrah) Jeneral Lien Chen memberontak menentang Maharaja Su Tsung. Atas permintaan Maharaja Khalifah Abbasiyah iaitu Khalifah AL-Mansor telah mengirimkan 4000 orang tentera yang terdiri daripada orang Islam berbangsa Turki ke China. Tentera Islam yang dikirimkan berjaya dalam misi tersebut. Namun begitu tentera tersebut terus tinggal di negeri China dan berkahwin dengan wanita tenpatan. Ini membantu dalam penyebaran Islam di China.
Sesetengah pendakwah pula ke China melalui laut bersama pedagang dan menyebarkan Islam di Bandar-bandar seperti Shanghai, Guangzhou, dan sebagainya.             

Dalam kurun ke 4 Masehi (10Hijrah), Raja Turkestan Timur memeluk Islam. Ini memudahkan lagi penyebaran Islam di Turkestan Timur dan China (Muhyiddin Hasan, 1987). Bila masyarakat berbangsa Uyghur yang tinggal di Turkestan Timur memeluk Islam, maka mereka mula menyebarkan Islam di Turkestan Timur dan China.         


Bila Maharaja China mula tertarik dengan kebaikan agama Islam maka beliau telah menjemput beberapa pendakwah Islam secara rasmi. Pendakwah tersebut dapat menyebarkan Islam dengan bebas dan selesa.  

Berikut adalah zaman gemilang Islam di China pada peringkat awal.
         

1- Zaman Tang. berakhir 907 Masehi
     
2- Zaman Sung dari 907-1279 Masehi
   
3- Zaman Yunnan 1280-1368 Masehi
   
4- Zaman Ming 1368-1644. Masehi
        

Pada empat zaman ini jumlah penduduk Islam bertambah dari semasa ke semasa dan maju dari segi pendidikan, politik, ekonomi dan sosial.
Ketika ini, ulama-ulama China lahir bak cendawan selepas hujan dan segala bidang ilmu berkembang baik bukan sahaja bidang ilmu agama mahupun falsafah dan sosial. Bahkan banyak ajaran Islam telah mula mempengaruhi falsafah Conficius serta beransur-ansur mengambil alih peranan falsafah ini dalam kalangan masyarakat.  

Namun setelah era tersebut, umat Islam menghadapi banyak rintangan dan halangan. Kehidupan mereka menjadi yang sangat tertindas dan  perit ketika dinasti Manchu mula mengambil alih tampuk kuasa di China (1644-1911 Masehi). Terjadi perseteruan paling dahsyat yang mana telah tercetusnya lima kali peperangan yakni Lanchu, Che Kanio, Singkiang, Uunanan dan Shansi. Umat Islam mengalami kekalahan dalam pertempuran-pertempuran kali ini. Korban yang jatuh tak terhitung dan mengakibatkan menyusutnya jumlah umat Islam sehingga sepertiga sahaja.      

Setelah kekalahan menyakitkan itu, jumlah umat Islam kembali berkembang. Mengikut statistic, terdapat 60 juta umat Islam di China kini. Mereka bukan hanya mengenal teori tetapi juga praktikal. Mereka mengenal rukun Islam, konsep halal dan haram dan mereka sempat memimpin peradaban di China.           

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL POPULAR SEPANJANG ZAMAN

ARTIKEL POPULAR BULANAN

ARTIKEL POPULAR MINGGUAN