FOLLOW HIJABUL CREWZ

Friday, 19 February 2010

Nyahkan Sister In Islam !!!




Kenyataan terbaru Sister in Islam (SIS) oleh Pengerusi Eksekutif barunya Dr Hamidah Merican (bawah) membantah hukuman sebat syariah terhadap tiga pesalah wanita mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 (Persetubuhan Haram) tidaklah menarik sangat.

SIS yang lebih disinonimkan dengan Zainah Anwar lebih dua dasawarsa yang lalu telah membuat banyak kenyataan yang jauh lebih panas dan hangat. Tidak perlu membaca jauh pandangan hidup Zainah Anwar selama lebih 20 tahun dalam SIS kerana fikiran singkatnya dapat dibaca sependek perenggan pertama rencana “Ending the Patriarchy” di majalah Time edisi 10 Mac 2003.

Ini kerana hukuman sebat Syariah yang dikenakan selama ini lebih kepada 'acah-acah' untuk menguji sistem perundangan Syariah secara beransur tahap.

Malah tidak ralat untuk dikatakan hukuman tersebut sebenarnya bersifat separuh masak kerana hukum sebat dalam Islam telah jelas dalam kesalahan hudud seperti jenayah zina bagi yang bujang sebanyak 100 kali sebatan (Surah Al-Nur ayat 2), jenayah qazaf sebanyak 80 kali sebatan (surah Al-Nur ayat 4) dan jenayah peminum arak sebanyak 40 kali sebatan menurut sabda Rasulullah (riwayat Abu Said al-Khudri dan Ali). Tetapi nisbah yang dikenakan terhadap pesalah Syariah setakat ini tidak sampai 10 peratus daripada kadar yang sebenar.

Saya lebih tertarik untuk mengulas kenyataan akhbar SIS terbaru ini apabila melihat muka baru ketuanya, Dr Hamidah Merican buat pertama kali.

Ada dua sahaja perkara yang boleh dipuji Dr Hamidah Merican berbanding dengan Zainah Anwar (kanan) iaitu beliau bertudung lengkap mengikut syariat mengalahkan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Dato Siti Nurhaliza Tarudin.

Keduanya, latarbelakang pendidikan beliau sebagai pemegang ijazah kedoktoran. Namun dengan kesarjanaan dalam Pengurusan Berasaskan Nilai, apalah yang boleh diharapkan sangat dengan interprestasi Islam beliau jika dibandingkan dengan mentornya Prof Madya Dr Amina Wadud, sarjana Bahasa Arab dan Pengajian Islam yang juga pensyarah Pengajian Islam di Universiti Commonwealth Virginia dan pernah berkhidmat di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Amat kontradiksi

Hakikatnya pembawaan nama 'Islam' dalam akronim SIS adalah amat kontradiksi. Ia menyekat kemasukan pejuang wanita yang bukan Islam yang jauh lebih berkarisma seperti Datuk Ambiga Sreenevasan, Irene Fernandez dan Sofia Lim Siu Ching.

Jika mereka yang membuat kenyataan anti sebat Syariah, jujur saya masih boleh menerima kerana perbezaan agama dan pandangan hidup.

Bukan sahaja mereka malah sebahagian daripada kita umat Islam apabila menyebut hukuman sebat dengan rotan secara reflek mengundang trauma terutama ketika melihat rakaman video yang tidak sampai hati untuk dihabiskan apatahlagi mendengar cerita khalayak yang menyaksikan dengan mata kepala sendiri sudah cukup mengerikan.

Masakan tidak, kesan pendarahan dan kecederaan tersebut akan meninggalkan parut luka kepada pesalah yang hanya akan hilang selepas tempoh dua tahun lamanya. Itulah persepsi awalnya.

Oleh yang demikian, tidaklah menghairankan apabila resolusi Majlis Peguam pada tahun 2007 menegaskan bahawa hukuman sebat secara sivil adalah kejam, amat menyeksakan dan tidak berperikemanusiaan.

Malah isu kempen demonstrasi hukuman rotan secara sivil oleh pihak berkuasa turut dibantah oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) melalui pesuruhjayanya Prof Dr Chiam Heng Keng yang mendakwa ia memberikan kesan psikologi dan kecederaan emosi mungkin tidak akan timbul jika dibuat dibuat secara syariah yang lebih tertib dan menyantuni pesalah.

Sebenarnya rasa trauma itu tidak lebih daripada polemik ketidakfahaman tentang pelaksanaan undang-undang berkaitan sebat yang dilaksanakan mengikut undang-undang Islam. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan hukuman sebat Syariah ini seringkali dipukulratakan dengan hukumanan sebat sivil sedangkan dari segi konsep dan pelaksanaan keduanya adalah berbeza.

Hukuman sebat di Mahkamah Sivil yang terpakai dalam Kanun Prosedur Jenayah 1998 sebenarnya bukanlah berakar umbi dari sejarah Islam. Sebaliknya ia diperkenalkan oleh British seawal pembentukan Negeri-Negeri Selat. Mahkamah Syariah telah dipinggirkan dengan merendahkan kedudukannya menjadi mahkamah terbawah di dalam hierarki sistem keadilan semasa pentadbiran British memperkenalkan Courts Ordinance dalam tahun 1948.

Maka adalah tidak adil kesan ketidak adilan sebat sivil dikesampingkan dengan keadah sebat syariah yang jarak bezanya lebih jauh dari timur dan barat.

Saat ini barulah saya mengisafi lirik lagu Raihan, 'Iman Mutiara' - “Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa. Ia tak dapat dijual beli. Ia tiada di tepian pantai”. Benarlah iman tidak juga semestinya datang dari NGO Islam dan pihak berkuasa Islam.

Iman berada di mana-mana

Iman sebenarnya boleh berada di mana-mana. Malah ia mungkin datang dari dalam gereja seperti keyakinan yang dizahirkan oleh tokoh besar Kristian Eropah, Dr Rowan Williams, Uskup Besar Canterbury England yang menyarankan bahagian-bahagian Undang-Undang Syariah Islam sebagai penyelesaian kesatuan sosial di United Kingdom dalam wawancaranya dengan Radio 4 BBC pada 7 Februari 2008.

Malangnya nur yang sama tidak menerombos hati nurani Dilwar Husain seorang Muslim tokoh Yayasan Islam Eropah yang mempertahankan Undang-Undang British sekular yang didakwanya mesra masyarakat Islam sepertima mana dalam hujahnya, “Most Muslims are perfectly happy with the legal as it exists in UK. They support it. It protects them, it includes provisions for Halal Food and for the bank service. In other words, some of the most important things that concerns people are already in the system. We are not seeking the introduction of a new system - absolutely not”.

Bagi SIS dan Majlis Peguam yang cakap berlapik di atas prinsip ketinggian undang-undang yang diperuntukan dalam Perlembagan dengan Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah, kini perlu mencari alasan lain yang lebih berfakta kerana kenyataan Y.A Abdul Hamid Mohammad, Hakim Mahkamah Rayuan dalam satu penghakiman kes Kamariah binti Ali dan lain-lain lawan Kerajaan Negeri Kelantan dan satu lagi (2002) 3 MLJ 657 menyebut, “Kedua, Perlembagaan itu sendiri memberi kuasa kepada Badan Perundangan Negeri (bagi negeri-negeri) untuk mengkanunkan Hukum Syarak dalam perkara-perkara yang disebut dalam Senarai II, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan ('Senarai II')…”.

Sudah sampai masanya kerajaan, pihak berkuasa agama dan universiti menjalankan kajian dan penyelidikan serta tidak tercicir dalam retorik kertas kerja seperti dalam Seminar Hukuman Sebat Jenayah Syariah tahun lalu.

Sebaliknya p
erlu mengambil inisiatif proaktif sebagaimana satu kumpulan penyelidik di Institut Perubatan Novosibirsk, Rusia yang diketuai oleh pakar biologi Dr Sergei Speransky menemui kaedah baru (baca: lama) merawat ketagihan alkohol dan kegundahan melampau melalui sebatan sebagaimana yang pernah dikuatkuasakan di sekolah Britain pada kurun sebelumnya dan mengesyorkan sesi terapi 30 sesi membabitkan 60 kali sebatan ke atas pungung seseorang berbadan sederhana.

Menurutnya berdasarkan saintifik, sebatan di pungung mampus merembeskan sejenis bahan kimia semula jadi badan manusia, Endorpin yang bertindak sebagai antibodi terhadap kesan ketagihan arah, dadah dan rokok.

Tidak menang tangan merotan

Malah rakan sepasukannya Dr Marina Chuhrova mempunyai 10 pesakit yang sukarela menjalani terapi sebatan rotan tersebut dengan caj merotan pesakit RM342 bagi sesuatu rawatan biasa dan kini tidak menang tangan untuk merotan pesakitnya.

Ia menjadi satu terapi yang komersil berbanding RM10 bagi setiap sebatan diperuntukan kepada pelaku sebat di Malaysia.

Jadi di manakah logiknya kenyataan Pengerusi Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS), Datuk Syed Abas Syed Ali yang juga ADUN Balung di Sabah yang turut mempertikaikan hukuman 6 kali sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Pahang dengan alasan logik analogi peminum arak sama dengan penghisap rokok yang sukar meninggalkan tabiat ketagihan.

Jika kita memerlukan sampel ujikaji sebagai testimonial maka calon terbaik, saya syorkan ialah Dr Hamidah Merican, Zainah Anwar atau Datuk Syed Abas Syed Ali itupun jika kesalahan menghina mahkamah ditambah dengan hukuman rotan dan tidak cukup sekadar peruntukkan denda dan penjara. Seperti kata orang sekarang, “Belum cuba belum tahu”.

Berita di atas diadaptasi daripada sumber Malaysiakini.

Betapa jahilnya SIS (marah ni). Saya rasa kerajaan patut mengharamkan pertubuhan ini sejak dari dulu lagi. Kes sebat Kartika Sari Dewi Shukarnor pun diprovokasi. Bantah sana, bantah sini. Sudah terang lagi bersuluh hukuman sebat ini termaktub dalam undang-undang islam. Apa diorang ini bukan islam? Lagipun Kartika sendiri yang secara sukarela mahu hukuman sebat dijalankan ke atas beliau.

Setiap kenyataan SIS ini pula disokong oleh seorang lagi orang kuat sekularisme, Dato' Seri Shahrizat Abdul Jalil kononnya hukuman sebat ni tidak berperikemanusiaan la, menyeksakan la, ketinggalan zaman la dan apa-apa lagi la alasan yang tidak logik diutarakan. Padahal, cara hukuman sebat ketiak pon kena jaga.
Walaupun saya ini takder la alim sangat dalam soal-soal agama, tahu juga cara hukuman ini dijalankan.TOLOL dan BODOH sungguh mereka yang tidak ingin melihat undang-undang islam dilaksanakan di sebuah negara yang mengaku sebuah negara islam.

Kalau anda ingin tahu, sudah banyak tindakan yang diambil oleh SIS ( anak buah freemason dan illumuniti kat Malaysia kot ) seolah-olah sengaja ingin melihat umat islam di Malaysia haru-biru. Tetapi, di sini saya hanya ingin memperlihatkan satu contoh iaitu ketika peristiwa penangkapan Ayah Pin yang mengasaskan kerajaan langit.

Sebenarnya beliau pernah ditangkap oleh anggota JAIT sebelum dibebaskan kembali dan menjalankan kegiatan sesatnya sebelum dia menghilangkan diri ke "langit". Kalau anda nak tahu, beliau dibebaskan kerana beliau dibela oleh SIS di mahkamah. Jika betul SIS berjuang demi islam kenapa bersungguh-sungguh mahu membebaskan Ayah Pin.

Dahla...berleter kat sini banyak-banyak pun tak guna....Last but not least, anda fikir la sendiri adakah Sister In Islam ini bodoh ker, bahlul ker, bangang ker and whatever. Pihak-pihak yang memperjuangkan islam perlu bersungguh-sungguh dalam usaha menguburkan SIS ni. PAS,UMNO,KEADILAN dan semua ngo-ngo yang mengaku memperjuangkan islam sila la buat bantahan besar-besaran atau memorendum agar SIS ini diharamkan terus.

#Dengar-dengar, SIS akan mengadakan demo bantahan 'besar-besaran' jika hukuman sebat ni dijalankan. Betul ke ???


8 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Majlis Fatwa sepatutnya buat kenyataan spt yg pernah mereka lakukan pada Jamaah Arqam

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam...

    saya juga sokong pendapat anda...macam ade seseorang yg menghalang usaha ini dilakukan oleh Majlis Fatwa...

    Pihak PAS dah beberapa kali buat usul haramkan SIS nie..tetapi macam x diendahkan kerajaan je..

    pelik,pelik !!!

    ReplyDelete
  3. SIS+LAWAN HADIS+HUKUM ALLAH+LAWAN AL-QURAN=NERAKA....

    ReplyDelete
  4. Sister in islam ni pejuang islam liberal laknat yg semakinm hari semakin kuat sebab ia disokong oleh bebrapa org penting dlm kerajaan BN. kalau SIS anjrukan forum atau apa-apa maka shahrizat pun datanglh merasmikan.Gila memang gila. Siapa sahaja jadi pemimpin SIS ia tetap menyeleweng dari paksi islam. mereka ni bertuhankan Irshad Manji, bernabikan amina waduud dan bermalaikatkan taslima nasreen

    ReplyDelete
  5. Salam stju shameel....tah2 SIS ini kna ada kna mengena ngn freemason x???(andaian je xbrani nk tuduh)...lgpun dowg ni kn sokong penubuhan IFC(INTER-FAITH COMISSION)....

    ReplyDelete
  6. bekas mufti wilayah persekutuan, datuk Abdul kadir9 ayah wafa) kata mmg SIS ini ditubuhkn utk menyebarkan doktrin yahudi, Seingat sy dlm majalah cermin dulu ada kenyataan bekas mufti tu

    ReplyDelete
  7. memang segala Gerakan yg wujud akan memancing individu yg berkedudukan.baru Gerakan mereka dilindungi dan dpt tersebar dgn jayanya.mereka tidak takut,kerana mereka tahu setakat mana Islam didaulat/diletakkan dlm negara kita.dan golongan ini juga yg tidak henti-henti mempesoalkan hukum Islam.tiulah cabaran umat Islam kini.musuh dari dlm lg bahaya...

    ReplyDelete
  8. syukran anon, shameel, anon lagi dan pacifist....

    saya setuju dengan pendapat2 saudara...banyak yang boleh dan perlu dicurigai berkenaan dengan SIS ni..

    ReplyDelete

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan komen di bawah. InsyaAllah, jika ada sebarang persoalan dan perbincangan yang diutarakan, saya cuba jawab. InsyaAllah. Penggunaan "Anonymous" tidak digalakkan. Terima kasih. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL POPULAR SEPANJANG ZAMAN

ARTIKEL POPULAR BULANAN

ARTIKEL POPULAR MINGGUAN