FOLLOW HIJABUL CREWZ

Sunday, 10 January 2010

Tanda-tanda Kedatangan Penyelamat Terakhir 5

Muhammad Dalam Zend Avesta dan Dasatir

Zend Avesta dan Dasatir adalah teks-teks dalam agama Zarathustra yang kemudiannya bertukar menjadi agama Majusi.Jika kita mengkaji pola antara Zend Avesta dan veda,kita akan dapat melihat persamaan darinya.Bahagian awal dari ajaran Zarathustra dikenal sebagai Gatha. Kita juga menemukan sebutan Gatha dalam Veda.Tetapi tidak ada disebutkan Veda serta kitab Hindu lain-lainnya dalam kitab suci agama Majusi. Ini menunjukkan bahwa Gatha itu lebih tua dari Weda. Begitu pula,dalam Veda ada rujukan tentang Purana (Yajusha Purana) yang kenyataannya adalah Yajush sah puranam (yajush datang dari Puran). Yajush ini adalah bahagian dari kitab suci Parsi Zend Avesta. Dan menurut pendeta Hindu, Purana itu tidak lebih tua dari Veda tetapi Veda lebih tua dari Purana, meskipun aneh juga untuk melihat bahwa Purana yajush ha ada terdapat di Zend Avesta dan bahkan di Veda. Karena itu beberapa pakar menyimpulkan bahwa purana tertentu itu lebih tua daripada Veda.

Suatu bahagian yang patut direnungkan dalam ajaran Zoroastrian adalah juga kemiripannya dengan ajaran kitab-kitab wahyu dan al-Quran.Di bawah ini kita berikan beberapa petikan dari persamaan seperti itu.

Di Vendidad bahagian pertama dari Zend Avesta juga di Yasht terdapat satu ramalan:

“Seorang perempuan akan mandi di danau Kashva dan akan mengandung. Dia akan melahirkan
seorang nabi yang dijanjikan”.

Danau Kashva menurut sarjana bahasa Parsi Kuno merujuk kepada mata air.Ini adalah katakunci kepada matair di gurun yang gersang,telaga Zamzam.Siti Hajar adalah orang yang dimaksudkan dan dari garis keturunannya lahirlah Nabi Muhammad.Siti Hajar juga melahirkan seorang nabi,iaitu Ismail a.s.

“Kami mengundang Saoshyant yang dermawan abadi serta salih. Dia yang terpuji (Muhammad) dan para sahabatnya untuk menolong kami, yang paling tepat serta benar dalam bicaranya; yang paling berakhlak, yang paling mulia dalam pemikirannya, yang paling agung dan perkasa” (Visparad, 4:5).

Ingat,'yang terpuji' adalah nama khas bagi Nabi Muhammad.

Di dalam Dasatir,satu lagi teks Majusi tertulis pada Sasan I,diambil terjemahan dalam bahasa Inggeris yang asli:

“When the Persians will do such deeds, a man from among the Arabs will be born whose followers shall overthrow and dissolve the kingdom and religion of the Persians.
And the arrogant people (Persians) will be subjugated.
Instead of the temple of fire and the house of idols they will see the House of Abraham without any idols as their Qibla.
“And they (Muslims) will be a mercy to the worlds.
And they will capture the places of temples of fire, Madain (Ctesiphon), nearby lands, Tus and Balkh, and other eminent and sacred places (of Zoroastrians).
And their leader (Prophet Muhammad) will be an eloquent man whose words and message will be clear and far-reaching.”



KESIMPULAN


Sudah jelas lagi bersuluh,bahawa Nabi Muhammad adalah 'The One' yang dinanti-nantikan seluruh nabi-nabi yang diutuskan itu.Semua ajaran agama membenarkannya.Walaupun masih cuba diseleweng,namun tanda-tandanya masih dapat dijejaki.Sebagaimana setiap nabi yang diutus akan memperingatkan kedatangan Dajjal,nabi-nabi itu juga telah memberi khabar gembira kedatangan penyelamat yang agung.

Penjelasan ini di akhiri dengan petunjuk yang meninggalkan rahsia yang indah dan misteri:



"Seorang Malechha (dari negara asing dan bertutur dalam bahasa asing) yang merupakan guru kerohanian akan muncul bersama-sama sahabat-sahabatnya. Namanya adalah Mahamad..."


(Ayat 5 Bhavishya Puran, Prati Sarg Bahagian III:3,3)


"...Saya bukanlah satu-satunya Buddha yang datang ke dunia ini, ataupun saya bukanlah kereta yang terakhir. Pada saatnya yang tepat, Buddha yang lain akan bangkit – seorang yang suci, cahaya di atas cahaya, dan seorang yang akan menyebarkan kebijaksanaan dan ilmu..."


(Siddharta Gautama Buddha ketika nazak bersama Ananda)










--------------------------------------------

Bibliografi


AlQuran dan Hadis
Material Zakir Naik
Material Abdul Haq Vidyarth especially "Muhammad dalam Kitab-kitab Dunia"
Huda Abdul Rahim
Ulfat Aziz-us-Samad "Agama Besar Dunia"
Prof. H.S. Tharick Chehab "Sejarah Injil"
Bible King James Version
Injil Indonesia
Bhagavad Gita
Khuddaka Nikaya
Simsapa Sutta
Tissa Metteyya Sutta

Intisari Agama Buddha oleh Pandita S. Widyadharma
Terjemahan Vinaya Pitaka

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan komen di bawah. InsyaAllah, jika ada sebarang persoalan dan perbincangan yang diutarakan, saya cuba jawab. InsyaAllah. Penggunaan "Anonymous" tidak digalakkan. Terima kasih. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL POPULAR SEPANJANG ZAMAN

ARTIKEL POPULAR BULANAN

ARTIKEL POPULAR MINGGUAN